Inauguration of President Vladimir Putin. News on
Inauguration of President Vladimir Putin. News on
Victory parade (Parade on Red Square). News on R
Rusia lui Vladimir Putin
Pe data de 7 mai 2012, Vladimir
Putin, a fost investit în funcţia de preşedinte a statului. Festivitatea
a început la ora 11:40 (ora locală a României 10:10). Preşedintele rus
Vladimir Putin, l-a propus luni, în faţa Parlamentului, pe Dimitri
Medvedev pentru postul de prim-ministru a anunţat preşedintele Dumei de
Stat (Camera inferioară a Legislativului), Serghei Narâşkin.
Amintim cititorilor noştri că, Vladimir
Putin a obţinut Victoria în alegerile prezindeţiale din Rusia, încă din
primul tur de scrutin, cu peste 60% din voturile exprimate de alegătorii
ruşii (60%,după numărarea a 50% din voturi). Cu lacrimi în ochi, Putin
şi-a revendicat Victoria la televiziunea rusă, afirmând că votul din 4
martie, reprezintă o cotitură istorică, care a impiedicat ca Rusia să intre pe mâinile duşmanilor săi, ce au încercat să-i uzurpe puterea.
Cum am promis într-un număr trecut, voi
scrie despre Rusia şi despre Vladimir Putin. Vladimir Putin a câştigat a
3 oară alegerile prezindenţiale, având în spatele lui, o experienţă de a
conduce, o ţară atât de mare, cum este Federaţia Rusă.
În ultima zi de campanie, Vladimir Putin
a promis că dacă va câştiga alegerile, nu va trece la represalii
împotriva opoziţiei, dar îl va numi pe actualul preşedinte Dimitri
Medvedev în fruntea Executivului rus. Putin nu crede însă că va mai
candida pentru un mandat, în anul 2018.
Rusia este o putere cu enorme resurse
militare, între care mai mult de 10 mii de diverse arme nucleare; este
un gigant energetic, cu reserve de petrol, care ritmul actual de
exploarare, pot dura peste 30 de ani, gazul natural ajungând pentru mai
bine de 180 de arii, să nu uităm nici de vechea ambiguitatea rusească de
natură culturală şi geopolitică vizând imaginea Europei şi a Asiei,
nici noua oscilaţie dintre elementele slabe ale democraţiei şi,
invariabil, cele puternice ale autocraţiei.
În ceea ce priveşte problematice
globale, te poţi întreba pe buna dreptate dacă Rusia face parte dintr-un
echilibru multipolar emergent sau dacă se străduie să aibă cuvântul său
de spus, în primul rând unul din veto în toate problemele care apar pe
glob, cu precădere în Europa de Est, Caucaz, Orientul Mijlociu Extins şi
Asia Centrală.
Urmărind cu mare atenţie evoluţia Rusiei
de la căderea URSS-ului, până în zilele noastre, câte schimbări s-a
făcut şi oare câte schimbări se vor produce în viitorul Rusiei?
Rusia a fost identificată pe bună
dreptate cu URSS-ul, a urmat ani grei. Colectivizarea forţată, economia
planificată şi monopolizarea vieţii politice, nu au asigurat o
dezvoltare socială, economică şi politică pe măsura statelor din vest.
Colapsul URSS înseamnă a renăscut Rusia ţara fiind aruncată într-o
perioadă dificilă de tranziţie. Mafia şi corupţia şi instaurarea unei
“legi a junglei” au devenit flageuri extrem de puternice, care subsminau
statul rus.
În anii 1991-1999, în timpul lui Boris
Elţin, a fost un an plin de promisiuni, suferinţe şi cedări (de la
crizele monetare din perioada 1993-1998, care a sărăcit pensionarii cu
depunerii în bănci, dau creat prima generaţie a oligarhiilor), la paşii
înapoi în faţa extinderii NATO(1997) sau la războaiele triste în
Cecenia.
În timpul, lui Boris Elţin, s-a
reinventat sub o formă de guvernare hipercentralizată ce a
caracterizat-o în cea mai mare parte a istoriei sale. Modelul
patrimonial rusesc de guvernare, în care puterea statală este unicul
subiect coercitiv-constructiv şi indivizibil al societăţii, iar ceilalţi
actori sociali ligitimitaţi în baza unei filosofii politice
antropocentrice (partide, societate civilă, sferă privată) sunt
subordonaţi logicii puterii, s-a reîncarnat de acestă dată sub conceptul
euphemistic al democraţiei controlate.
După nominalizarea lui Vladimir Putin,
în funcţia de preşedinte a Rusiei. Se începe adevărată carieră politică a
lui Vladimir Putin, ca preşedinte a Federaţiei Ruse. Vladimir Putin,
când a preluat cârma Kremlinului, a început să construiască un sistem în
care administrarea statului a devenit o afacere monopolistă.
La începutul mileniului al 3-lea,
Federația Rusă se găsea înt-un avasant declin economic, social, politic
și militar. În schimb, rușii aveau un președinte tănăr, energic și
capabil în persoana, lui Vladimir Putin.
A fost un început al ridicării din
genunchi al clasei mijlocii renăscute, al oligarhilor readuşi sub
ascultare (nu de instituţii, ci de către liderul suprem) al ofensivei
declarate în raport cu “vecinătatea imediată” (“două războaie ale
gazului”cu Ucraina, în 2003-2006 şi un război adevărat cu Georgia în
2008).
După aproape 20 de ani de la prăbușirea
comunismului, Rusia revine pe scena internațională, dorind să fie
respectată și influentă. Moștinitoarea fostei superputeri a lumii
bipolare, Rusia ar să ne înspăimânte acum, doar cu armele sale nucleare,
rezervele de petrol și gaze și locul în Consiliul de Securitate al ONU.
Economia ei, nu mai este planificată, dar abia acuma începe să se
dezvolte, iar armata nu este la standarde occidentale.
În scurt timp, după venirea lui, la
Kremlin, Putin a reuşit să elimine oligarhii care sfidau impozitele, a
îmbunătăţit starea materială a ruşilor(acesta fiind susţinută de o
continuă creştere economic anuală a ţării), a stabilizat viaţa politică
de la Moscova şi a redat vocaţia politicii externe ruseştii.
Autoritarismul lui Putin, a fost pe
placul majorităţii ruşilor, deoarece cultul unui conducător puternic,
încă predomina mentalitatea acestora.
De la Garbaciov la Elțin și apoi la
Putin, fiecare nou președinte rus a alterat în mod drastic relația țării
cu restul lumii. Măcar știm atâta lucru: în cele două decenii de la
prăbușirea Uniunii Sovietice, Rusia s-a transformat dintr-un stat
monopartid într-un stat conductă un regim semiautoritarist îmbrăcat în
haine democratice.
Rusia, încă nu este o democraţie. Dar nu
este nici autocraţie absolută, după modelul Cubei, de exemplu, sau
Coreei de Nord. Este undeva la mijloc.Este un regim semiautoritar în
haine democratice. Cu alte cuvinte, Rusia se pretinde democratic. Dar nu
este democratic. Până ajunge la democraţie trebuie să renunţe la
trecutul său glorios, şi să îmbrace haine democratice.
În această imitație de democrație,
instituțiile publice care par democratice ascund un sistem care este
simultan autoritar, oligarhic și birocratic până la punctul la care
devine paralitic. Este greu de deslușit limita dintre real și fals. Dar
Rusia are partide, politice, parlament, organizații sindicale și
organizații de tineret. Elitele Rusiei au perfecționat acest tip de
mascaradă de-a lungul secolelor.
În Rusia de astăzi, majoritatea
poziţiilor din ierarhia birocratică sunt ocupate de oameni complet
loiali autorităţii centrale şi celor care i-au numit. “Verticala
puterii”‘ oferă un mecanism de conversie a puterii în bani, iar fiecare
nivel al ierarhiei, mit[ şi parohismul clientelar nu sunt tolerate, ci
înconjurate în schimbul loialităţii faţă de superiori. Acest sistem,
presupune o “tranzacţie”, o loialitate politică în schimbul permisiunii
de a explota financiar teritoriile şi companiile pe care le au în
subordine.
Vladimir Putin le permite loialiştilor
săi, să ia mită, asigurându-le imunitatea în faţa legii, dar cerându-le
în schimb să implementeze directivele centrului şi să suprime orice
opoziţie. Aceşti birocraţi devin liberi să opereze în sfera lor de
responsabilitate fără avea nicio libertate atunci când depăşesc aceste
limite. Putin acţionează în acelaşi fel, singura diferenţă fiind aceea
că se simte liber să guverneze întreaga ţară fără nicio limită. Sistemul
funcţionează pe principiul: cel mai slab plăteşte tribut mai sus, iar
cel mai puternic oferă o protecţie mai jos.
În Rusia există o completă fuziune între
puterea administrativă şi mediul de afaceri. Este un stat coorporatist,
în care politica a devenit doar un alt tip de afacere. Elita
conducătoare, atât din Moscova, cât şi din regiuni, este profund
implicată în diferite afaceri şi seamănă cu o corporaţie care
maximizează, orice oportnunitate de bussines pentru propria bunăstare.
Loialitatea faţă de sistem deschide posibilitatea de a deveni imun în
faţa oricărei reglementări şi de a-ţi folosi puterile şi pârghiile
administrative pentru a controla circuitul banilor, inclusiv încăsările
fiscale sau alocările bugetare.
Regimul politic şi social al Rusiei lui
Putin a reprodus o mutaţie după regimul samoderjavnic ţarist, dar şi o
adaptare a unor elemente de organizare din regimurile democratice
liberale occidentale. Acest hybrid social a reuşit să dea un răspuns
nevoilor de moment ale societăţi mltietnice în contiunuă democratizare.
Sistemul neo-samoderjavnic adapatat la economia de piaţă şi unele
principia liberale ale reprezentativităţii democratice nu a reuşit să
dea un răspuns la dilema transferului de putere şi schimbarea politică
prin alternanţa democratică.
Se spune că din spatele lui Putin
conduce KGB-ul. Oare e corect? După părerea mea, Eu cred ca în spatele
lui Putin și a celorlați conducători ai Rusiei au fost influențați de
KGB-iști ca și azi.
Realitatea este mult mai complicată.
Pentru început, fostul președinte Boris Elțîn, un lider pe care
Occidentul l-a salutat drept liberal și democratic, a fost cel care i-a a
adus pentru prima dată pe oamenii din serviciile secrete în politica
rusă. El a fost cel care l-a ales pe Vladimir Putin, care a petrecut 16
ani în KGB, drept successor. Elțîn a adus acest grup în politică pentru a
garanta continuarea influenței persoanelor loiale regimului său și
pentru a asigura interesele economice.
Vladimir Putin, pe de altă parte, nu a
predat puterea foștilor colegi din KGB, așa cum mulți presupun. De fapt,
el a creat un “păienjeniș” alcătuit din diferite clanuri și grupuri de
interese ce include serviciile secrete, tehnocrația liberală, moderații
și pragmatiștii politici.
Da, foștii colegi ai lui Putin din KGB
au influență. La început de mandat, Vladimir Putin, a fost vârful de
lance în redistribuirea averilor în Rusia, inclusiv în renaționalizarea
Yokus, pe vremuri cea mai mare companie petrolieră privată a lumii, și
l-au băgat în închisoare pe fostul președinte al acesteia, Mihail
Hodorkovsky. Vladimir Putin la acuzat pe Hodorkovsky de ivaziune
fiscală. Însă adevărul este că Putin vroia toate companiile petroliere
să fie mopolizate de stat, să plătească impozite. Însă Hodorkovsk,
plătea impozite regulat la stat, dar nu vroia să fie condus de Putin,
vroia să fie condus de el.
KGB-iști controlează mai multe
corporații puternice de stat, inclusiv Rosneft, compania petrolieră
națională; Rosoboronexport, exportatorul rus de tehnologie în domeniul
apărării; și corportația rusă de drumuri și căi ferate. Dar nu colegii
lui Putin din KGB sunt cei care au inițiat strângerea șuruburilor
societății civile din Rusia.
Dar Putin, după ce a început ca un lider
care a promis să modernizeze Rusia, după închierea celui de-al doilea
mandat, toate reformele au fost lăsate încă în aşteptare. Deși
intelegența sa nu trebuie să fie subestimată – el înțelege cu siguranță
capcanele în care a intrat și el, și țara încercarea sa, de a obține
stabilitate prin lupta politică a creat o situție în care nici el și,
nici altcineva din Rusia nu știau ce se va întâmpla după martie 2008,
când a părăsit funcția.
Poate pentru prima dată în istoria
Rusiei, nu există bariere insurmontabile care împiedică acest lucru. Cea
mai mare barieră care a rămas este reprezentată de elitele politice și
economice. Pentru că nu sunt pregătite să trăiască într-o societate
competitivă, ele destul de matură pentru a fi cu adevărat liberă.
Dar sunt şi enigme, în acelaşi timp, cu
privire la direcţia în care se îndreaptă Rusia. Este un regim care oferă
uneori cetăţenilor săi dreptul la consum, dar nu şi autonomia
individuală, o economie de piaţă, dar nu şi o democraţie reală.
Totodată, este, o putere globală în creştere şi un stat slab, cu
instituţii corupte şi ineficiente. Regimul solid ca o stâncă, dar şi
extrem de vulnerabil, este în mod simultan autoritarist şi foarte
popular.
Economia Rusiei, deşi a performat bine
în ultimii zecii ani, azi este mult mai dependentă de producţia şi de
exportul resurselor naturale decât era în vremurile sovietice. O dată
ajunsă preşedinte al Rusiei, Vladimir Putin a pus în practică propria
concepţie privind dezvoltarea economică a Rusiei.
De când a venit la puterea țării, Putin a
creat un miracol economic. La suprafață, economia pe care o conduce
Putin pare impresionată. PIB-ul țării a crescut de la 200 miliarde de
dolari în 1999 la 920 miliarde de dolari în 2006. Creșterea economică a
fost aproape 7% în prima jumătate a lui 2007. Economia Rusiei este acuma
a 10 la nivel mondial. Dar aceste succese economice au bază falsă,
prețul mare al petrolului și au fost obținute, cel puțin în parte, prin
intermediul protecționismului.
Din punct de vedere economic, concepţia
lui Putin, preluată de actualul preşedinte, se bazează pe creşterea
eficienţei economiei naţionale fără ca statul să piardă vreun moment
controlul asupra ei. Ideea de bază în jurul căreia se concentrează
întreaga concepţie este aceea că economia Rusiei nu trebuie să fie
afectată de schimbările economice provocate de globalizare.
Au fost iniţiate o serie de programe de
importanţă naţională, subsumate strategic, de a căror realizare s-a
ocupat fostul prim-vicepremier de la aceea vreme (Dimitri Medvedev):
agricultură, locuinţe, educaţie şi sănătate.
Putin nu a reușit să combată inflația și
a fost forțată să înghețe prețurile alimentelor. Datoria corporativă
înregistrată de companiile rusești a crescut de la 30 miliarde de dolari
în 1998 la 384 miliarde de dolari în 2007. Iar investitorii ruși prefer
din ce în ce mai mult să își mute banii în afara țării. Elitele care,
la suprafață pretind a avea încredere în viitorul Rusiei, se mută pe
capete la Londra și în alte capital europene.
Provocările economice sunt, însă, mult
mai acute şi mai serioase decât cele politice. Economia rusă este masiv
depedentă de exporturile de gaz şi petrol, iar bugetul statului depinde
în proporţie de 50% de veniturile generate în acest sector. Dacă preţul
petrolului se duce în jos, Rusia va avea mari probleme. Şi totuşi,
Putin este pregătit pentru acest lucru, din moment ce ţara posedă imense
fonduri de rezervă şi are capacitatea de a atrage creditori externi
pentru a echilibra bugetul cel puţin pentru câţiva ani. Nici o criză
economică nu va putea să zdrobească leardeshipul rus forţându-l să-şi
schimbe modul în care conduce ţara.
A numi Rusia o “superputere energetică,”
așa cum îi place Kremlinului, este o recunoaștere tacită a eșecului în
diversificarea economiei. Petrolul și combustibilii afarenți reprezintă
pe 63% din exporturile Rusiei și 49% din bugetul federal. Rusia
demostrează toate caracteristicile principale ale unui “petro-stat”:
fuziunea dintre putere și afaceri, emergența unei clase de investitori
superbogați, corupția sistemică, intervenția statului în economie și
inegalitatea în creștere. Ca și alte petro-state, Rusia evită de
asemenea modernizarea. Proporția bunurilor și serviciilor în cadrul
exporturilor rusești este de numai 1,7%, în timp ce exporturile de
înaltă tehnologie au o contribuție jalnică, de numai 0,3%.
Rusia find o putere nucleară cu o
economie bazată pe resurse, este ceva nemai văzut pe mapomond. Elitele
la putere nu mai sunt obsedate de putere nuclear “Politica
hidrocarburilor”s-a dovedit la fel de eficientă. Cu cât mai depedentă de
resursele natural devine economia, cu atât mai mult încearcă Kremlinul
să centralizeze puterea, să intimideze. Occidentul și să-și bruscheze
vecinii, cum ar fi Belarus, Ucraina, și alte foste state-satelit. Rusia
dovedește că un “petro-stat” nuclear poate genera creștere economic fără
dezvoltare. Însă un “petro-stat” nuclear care nu se modernezează, dar
are ambiții globale reprezintă o situație nesătoasă pentru geopolitică.
De când a preluat puterea, Vladimir
Putin, în mai 2000, a reprezentat un moment de cotitură al politicii
externe ruseşti: Kremlinul a încercat să submineze prin orice mijloace,
“‘revoluţiile portocalii”, declanşate în imediata vecinătate a
graniţelor sale, şi a sprijinit o serie de lideri, dictactori, în opinia
occidentalilor din vecinătatea mai mult sau mai puţin apropiată a
Rusiei.
Rusia se consideră unul dintre centrele
de influenţă (marea putere), iar principiile de bază după care ar trebui
să se ghideze în relaţiile internaţionale sunt: concurenţa dură dintre
state, caracterul instabil, conjunctural, pragmatic al oricărei alianţe;
păstrarea deplinei libertăţi de acţiune în problemele de politică
internă.
Politica sa externă nu e mai puţin
descumpănitoare. Poate că Rusia este mai democratică azi, dar e şi un
jucător mondial mai puţin previzibil şi de încredere decât a fost
Uniunea Sovietică. Cu cât, Rusia devine mai capitalistă şi occidentală,
cu atât politicile sale par mai antioccidentale. Cu cât succesul
politicii externe a Rusiei creşte cu atât mai neclare par scopurile
sale.
În realitate politica externă a Rusiei
este prizoniera sentimentului de fragilitate care a marcat istoria rusă a
anilor ”90. Ea explică preferinţa Moscovei pentru ordinea
internaţională de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial, care era
bazat pe suveranitatea absolută şi pe politica sferelor de influenţă.
Explică rezistenţa făţisă la hegemonia americană şi opoziţia sa faţă de
ordinea europeană postmodernă promovată de Uniunea Europeană.
Politica vestică de promovare a
democraţiei readuce în mintea Moscovei coşmarul politicilor etnice şi
religioase şi pericolul dezintegrării teritoriale a Federaţiei Ruse.
Rusia se simţea ameninţată de invazia organizaţiilor nonguvernamentale
finanţate de Vest şi Kremlinul a fost tentat să recreeze poliţia statală
pentru a preveni interferenţele străine în politica sa internă.
Peste 10 ani de acuma încolo, Rusia nu
va fi un stat ratat. Dar nici nu va fi o democraţie matură. Politica
externă a Rusiei va rămâne independentă, şi anume, una care promovează
statutul de mare putere al Rusiei într-o lume multipolară. Va fi pe
alocuri opozantă. Rusia va rămâne mult mai integrată în lume decât a
fost vreodată în istoria sa şi va fi la fel de suspectă ca întotdeauna.
La bază, dilema strategică a Kremlinului este acuma să rămână integrată
în lume reuşind în acelaşi timp să facă ţara impenetrabilă la
influenţele politice străine. Rusia este o putere globală în creştere,
dar şi un stat în declin. Iar secretul înţelegerii modului de gândire al
Kremlinului în politica sa externă este atât de simplu şi, în acelaşi
timp, atât de complicat.
Din punct de vedere politic extern,
Relaţia SUA- Rusia este mai ambivalentă, atât în cooperare, cât şi
rivalitate. Există domenii în care nu se înţeleg, da, per ansamblu,
există o conlucrare bazată pe puncte.
Rusia s-a angajat într-o politică activă
vizând limitarea consecinţelor „hiperputerii” americane sau chiar
contestarea acesteia, fără a pierde însă din vedere că dialogul cu
Washingtonul rămâne, totuşi, o preocupare majoră. Rusia este constrânsă
la acest lucru având în vederea că valoarea datoriei externe şi plăţile
dobânzilor fac să apese asupra ei o ameninţare permanentă.
Ce relaţii vor fi dintre Rusia şi SUA,
după ce a fost ales Putin la funcţia de preşedinte în martie 2012? Ne
vom aştepta la o schimbare dintre cele 2 state bipolare, Rusia şi SUA.
Statele Unite ale Americii şi-a recăpătat statutul de „băiat rău”
preferat întotdeauna gata să hăituiască Rusia. Acesta nu este un semn
bun pentru viitorul relaţiei SUA-Rusia, odată ce praful se va fi
aşternut peste alegerile din martie. Poate că ruşii îşi fac calculul că
vor putea ameliora relaţiile cu Statele Unite mai târziu, dar răul a
fost deja făcut. De asemenea, de cele mai multe ori Putin nu se arată
binevoitor faţă de SUA şi este mai mereu mai sensibil când vine vorba de
relaţiile cu acestea.
De când se vorbeşte despre scutul
antirachetă, scutul NATO-Rusia este imposibil. Moscova propune
dezvoltarea unui scut antirachetă comun, NATO-Rusia, ceea ce ar
presupune participarea şi accesul Rusiei la aranjamentele de comandă şi
control ale viitorului scut anti-balistic. Ca idee, asta se cere nu doar
crearea unui buton comun, ci şi diviziunea sarcinilor, pe sectoare
teritoriale, Moscova oferindu-se explicit să fie responsabilă de
apărarea anti-balistică a unor zone din Europa Continentală. Dar pentru
Alianţă propunerea este inacceptabilă. Principal, NATO vrea să coopereze
cu Rusia, dar nu poate permite accesul la infrastructura sa de comandă
şi control sau transferarea de responsabilităţi de apărare colectivă a
membrilor săi unui stat din afara Alianţiei.
Propunerea NATO diferă fundamental de
cea a Rusiei: în locul unui scut comun, cu cote de participare egale,
Alianţa vrea două scuturi separate,indepedente şi autonome, dar care să
dezvolte o cultură a colaborării bazată pe sharing şi schimb de
informaţii. Mai mult, deşi Rusia cere garanţii juridice, NATO nu poate
să ofere decât reasigurări politice deja repetate de nenumărate ori:
scutul Alinaţei nu este îndepărtat împotriva nimănui, ci este unul
defensiv. Pentru NATO garanţiile juridice sunt un redline. Ele ar fi o
primieră în istoria Alianţei.
Rusia şi a căutat noi potenţiali aliaţi
peste mări. După pierderea influenţei Rusiei în fostele statele
ex-sovietice din Europa de Est, mai ales prin extinderea lor, la NATO
şi UE.Moscova s-a văzut nevoită să-şi caute noi aliaţi. Locul cel mai
propice s-a dovedit a fi America Latina, mai precis statele conduse de
lideri americani, cum ar fi Venezuela, Peru, Cuba. La sfârşitul anului
2009, Dimitri Medvedev, a reuşit să încheie mai multe acorduri
comerciale la pachet cu achiziţionarea de arme, pe ruta Caracas, Lima,
Brasilia.
Relaţia Rusiei cu Europa occidentală nu a
fost niciodată de alianţă naturală. Era dominată de o unică superputere
este pe cale să se încheie, ceea ce implică şi un nou instrument
politic adecvat unei lumi multipolare. Dacă pentru UE viziunea unei
pularităţi de centre de putere nu e inaccesibilă, pentru Rusia, ea e
foarte dificilă, fiindcă trebuie să uite cu totul patternul de 50 de ani
al bipolarităţii şi reflexele jocurilor de sumă nulă pe care le-a
generat această matrice a confruntărilor.
Criza globală a economiilor evoluate
pare deocamdată să blocheze reflecţia de politică internaţională. S-ar
putea spune însă, dimpotrivă, să devină o oportunitate de conlucrare, în
măsura în care preţul energiei, pe care se bazează prioritar
agresivitatea Rusiei, este în cadere liberă. Asta ar putea deschide o
cale de cooperare între statele producătoare şi statele consumătoare de
energie, cu condiţia că ambele părţi să fie destul de lucide şi
înţelepte.
Relaţiile cu statele ex-sovietice,
Georgia, Repuplica Moldova (Trasnistria), România, Ucraina, au fost
tensionate, pe plan politic, economic şi militar. S-a rezolvat situaţia
conflictuală din Georgia în august 2008, când armata rusă s-a retras din
Osetia de Sud, revenind deplin Georgiei. O mare problemă este încă
nerezolvată, situaţia conflictuală îngheţată din Transnistria, nici nu
este dorită să se rezolve. Pe acest subiect vreau să scriu în
următorul articol, despre Situaţia conflictuală în Transnistria. Nu ştiu
ce planuri are Rusia cu Republica Moldova şi Trasnistria, dar are
planuri. Cele două state România şi Ucraina, relaţiile lor sunt cordiale
şi diplomatice. Tot timpul va exista discutţii aprinse, unde există
petrolul şi gazul. Se vor bate pentru putere şi supremaţia statului.
După investirea în funcţie a lui Putin,
cetăţenii au aşteptări uriaşe ca lucrurile să meargă în direcţia bună a
Rusiei. Dan Dogaciu într-un interviu afirmă că: Un al treilea mandat al
lui Putin ar putea complica lucrurile în Europa Centrală şi de Est,
inclusive în România şi Republica Moldova.
Ştim doar, că problemele de astăzi ale
Rusiei nu sunt rezultatul reformei prea ridicole ci, din contra al unei
reforme insuficiente. Au fost părţi pozitive în Rusia. Oamenii s-au
bucurat de multă libertate decât orice moment anterior în istoria
statului.
Ruşi călătoresc în străinătate cu
milioanele, au votat, au beneficiat de presă liberă şi au început să
înveţe să de pindă de ei însişi şi nu de stat. Au înţeles de importanţa
proprietăţii private şi a spiritului anteprenorial.
Au mai rămas problema sub absenţa
statului de drept, slăbiciunile democratice şi a societăţii civile şi
nevoia acută de modernizare.
Din păcate Rusia a parcurs doar o parte
din drumul la care visa Elţîn. Dar nu este prea târziu.Obiectivele
iniţiale erau bune, dar e nevoie de mult decât identificarea unei
destinaţii finale.
Într-o perioadă de tulburări
revoluţionare, lupta se dă pentru fiecare centimentru de drum. În
ultimul deceniu, Vladimir Putin, în calitate de preşedinte şi apoi
primier, a impus un monopol asupra politicii şi politicilor publice.
Rusia a trecut de la un capitalism
oligarchic la unul de cumetrie şi de la politica proto-democratică la un
autoritarism soft. În mare parte, Rusia şi a ales sigur direcţia, iar
abilitatea Occidentului de a schimba această cale a fost întotdeauna
limitată.
Nici un ajutor, împrumut ori sfat bine intenţionat nu ar fi creat în
Rusia un consens larg asupra indetităţii direcţiei a locului său în
lume, toate aflându-se încă în dezbazere.( Sursa: Foreign Policy România 2008/2009/2010/2011/2012). Cadran Politic, România2008/2009)
SURSA DE VERIFICARE: ScrieLiber.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu