Previziunea mea din 1987, cuvîntare liberă în PCR:
INFORMAREA ŞI
DOCUMENTAREA – SARCINA DE BAZĂ A SPECIALIŞTILOR DIN CADRUL ATELIERULUI
ELECTROMECANIC PENTRU PROMOVAREA NOULUI ÎN PROIECTELE ELABORATE
- Despre informare şi documentare.
- Valorificarea informaţiilor. (Inventica şi personalitatea creatorilor)
- Activitatea de informare şi documentare în ICITPML şi AEM
3 I – INFORMARE -
IDEE – INVENTICĂ.
- DESPRE INFORMARE ŞI DOCUMENTARE.
1.Ştiinţa în istoria sopcietăţii. 2. Revoluţia inteligenţei şi învăţarea.
3. Ce este informaţia? 4. Transmiterea informaţiilor. 5. Clasificarea
documentelor. 6. Clasificarea Zecimală Universală. 7. Sisteme de informare.
INID şi OIDIM. Unele metode moderne de întocmire a documentelor.
- ŞTIINŢA ÎN ISTORIA SOCIETĂŢII
Ştiiţa în istoria societăţii, mai precis
fenomenele ştiinţifice, tehnice şi industriale, au o dezvoltare ciclică. Primul
ciclu corespunde primei revoluţii industriale, bazate pe maşinism şi pe
invenţia lui J. Watt – maşina cu abur. Al doilea ciclu corespunde celei de a
doua revoluţii industriale şi primei revoluţii tehnologice – în plină
desfăşurare – bazate pe informatică, microelectronică şi robotică şi pe
invenţia altui englez, ing. M. E. Hoff – microprocesorul (1971) – circuitul LSI
din microelectronica digitală şi programată.
De pe acum se prevede o a doua revoluţie
tehnologică – unda a patra a celui de-al doilea ciclu – bazată pe biocip sau
biotranzistori (cip-ul se traduce „aşchia de siliciu”). Aceşti biotranzistori
reprezintă generaţia a 6-a de calculatoare electronice; generaţiile 1 şi 2 au
fost depăşite; în văgă sunt generaţiile 3 şi 4 – circuitele LSI şi VLSI – iar
în Japonia s-a demarat de 3-4 ani un complex program naţional pentru
dezvoltarea celei de-a 5-a generaţii, bazată pe inteligenţa artificială şi
limbaj natural.
- REVOLUŢIA INTELIGENŢEI ŞI ÎNVĂŢAREA.
Aşa cum se arată în celebra carte
„Sfidarea mondială”, Japonia tinde spre o societate informatizată, bazată pe
calculatoarele superevoluate şi pe roboţii industriali.
O comparaţie este edificatoare.În anii
1957-1959 se tipăreau 2000 de pagini pe minut, echivalent cu 1040 de miliarde
de pagini pe un an ca literatură tehnico-ştiinţifică. Azi, în Japonia, un
microcalculator poate îngloba în memoria sa, spre exemplu, 40 de voklume de
enciclopedie americană, cu imagini cu tot, şi încă mai rămîne loc!(Un CASIO
obişnuit înglobează peste 600 de pagini de tabele matematice, fără a mai socoti
şi operaţiile aritmetice elementare, +, -, ., :.
În lume este
necesară o nouă ordine economică internaţională şi o nouă ordine informaţională
mondială, ca parte importantă a noii ordini economice, avînd ca scop accesul
tuturor popoarelor la noile tehnologii de vîrf şi reducerea decalajelor de tot
felul dintre statele lumii.
Statele lumii fac
eforturi inseminate în direcţia informării şi un excemplu aparte îl reprezintă Venezuela,
care în 1979 a înfiinţat şi Ministerul Inteligenţei Publice, condus de Dr. Luis
Alberto Machado – autorul unei teorii despre “revoluţia inteligenţei”. Acesta
susţine că prin metodele sale, constînd dintr-un acces facil la informaţii, în
asimilarea şi valorificarea informaţiilor, se poate ajunge la mărirea
randamentului inteligenţei oricărui om normal.
În Raportul
Clubului de la Roma (1979) – “Orizontul fără limite al învăţării – Lichidarea
decalajului uman”, avînd ca raportori pe James W. Botkin, Mahdi Elmandjra şi un
roman, Mircea Maliţa, se concluzionează că în această fază a evoluţiei umane,
trebuie să învăţăm mult, şi încă foarte bine, luînd treaba în serios.
- CE ESTE INFORMAŢIA?
“În sens larg,
filozofic, prin informaţie se înţelege conţinutul relaţiei dintre obiecte
materiale cu interacţiune reciprocă, manifestată prin modificări de stare a
obiectelor respective.
Informaţiile pot
fi elementare, biologice sau semantice, acestea din urmă, specifică societăţii
omeneşti, se manifestă prin limbajul vorbit sau scris şi sînt folosite în
practica socială.
Orice activitate
umană, ca şi întreaga noastră civilizaţie, se bazează pe transmiterea de
informaţii.
Din întregul
universde informaţii, informarea ştiinţifică asigură, în interiorul ştiinţei,
legătura dintre ştiinţă şi producţie şi dintre ştiinţă şi alte forme de
activitate umană.
Ştiinţa se
construieşte pe fundamental cunoştinţeloracumulate, fiecare generaţie
beneficiind de totalitatea cunoştiinţelor create de generaţiile anterioare.”
Beneficiarii
informaţiilor sîntem noi toţi, cei din cercetarea fundamentală şi aplicativă,
din activitatea de proiectare, producţie (practică), didactică şi de conducere,
din cultură şi din alte domenii, mereu în căutarede ideişi decizii noi.
- TRANSMITEREA INFORMAŢIILOR
Transmiterea
informaţiilor se face prin documente (calitativ) şi prin semnale (cantitativ).
Documentele se
clasifică după conţinut, în documente primare, secundare şi terţiare; după
formade apariţie în documente publicate şi nepublicate; după frecvenţa de
apariţie în documente periodice şi neperiodice.
Semnalele (ca
support de informaţii) sînt electrice (tensiune, current, sarcină), optice şi
magnetice (ultimile două categorii se utilizează la metodele audio-vizuale, de
exemplu). Semnalele se caracterizează ptin parametrii amplitudine, fază şi
frecvenţă şi constituie baza microelectronicii (digitale şi programate).
Există metode
moderne (de masă) în transmiterea informaţiei – tot felul de calculatoare,
magnetofoane, casetofoane, videocasetofoane, filme, microfilme,
radio-televiziune, cinematografie etc. ETCETERA
ing. Savin BADEA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu