MAITREYI adevăîrata (mijloc) şi (mai jos) Mircea ELIADE
Nunta in cer - Rezumat
Surpriza
s-a produs intr-o zi obisnuita, care nu prevestea in nici un fel
dezastrul. Intors din oras, Mavrodin gasise un plic de la Ileana, care
plecase definitiv, nu se stia incotro. In scrisoare il ruga sa n-o
caute, ii multumea pentru fericirea pe care o traise alaturi de el si-i
marturisea ca "ii era peste putinta sa suporte dragostea noastra, asa
cum era... neroditoare."
Mavrodin ii relateaza in continuare lui Hasnas, incercarile lui
disperate de a afla unde plecase Ileana, ii descrie insomniile si
deznadejdea de care suferise ingrozitor dupa ce fusese parasit de femeia
iubita, marturisindu-i ca toata iarna dusese "o viata de larva".
Gandindu-se ca poate romanul inceput pe cand erau impreuna ar putea s-o
determine sa dea un semn de viata, se grabeste sa-l termine, dar Ileana
nu a aparut, nu a trimis nici o veste. Acum nu-l mai interesa in nici un
fel nici povestea de iubire pe care o traise Ileana cu alt barbat
inainte de a-l intalni pe el, fiind convins ca femeia "nu va mai putea
iubi vreodata" si indoindu-se ca el insusi s-ar mai putea indragosti de
altcineva.
Andrei Mavrodin se hotarase sa scrie povestea de iubire intr-un nou
roman, pe care-l intitulase "Nunta in cer", dar care pacatuia fata de
adevar prin "neputinta oricarui artist de a se marturisi omeneste,
total, crestineste... Ai sa citesti cartea asta si ai sa vezi cat de
mult se departeaza de tot ce ti-am povestit acum. Poate e mai frumoasa,
dar atat...", incheie el marturisirea pe care o expusese in fata lui
Barbu Hasnas.
Impresionat de experienta de iubire a lui Mavrodin, Barbu Hasnas,
simte nevoia sa-i destainuiasca acestuia propria poveste de dragoste
intamplata mai demult, cu "vreo opt-noua ani" inainte, intrucat poate ca
o sa-l inspire intr-un viitor roman. Ceea ce-l uimeste pe Hasnas este
faptul ca i se pare ca iubirea lui "seamana cu tot ce ti se povesteste
despre dragoste.".
Ca personaj-narator, Hasnas, isi incepe povestea din vremea in care
era un tanar student de 24 de ani si urma studii de inginerie in Franta,
pentru care un unchi ii trimitea lunar o bursa modesta, ce-i ajungea
"exact cat sa-mi duc zilele". Fiind pasionat de cariera de ofiter,
tanarul Hasnas se inroleaza voluntar impreuna cu alti studenti romani
din Franta, intrucat izbucnise primul razboi mondial. Dupa niste cursuri
militare, se duce pe front ca sublocotenent, fiind decorat de doua ori
pentru merite deosebite in lupta, in care se arunca fara teama, deoarece
era orfan si "nu ma legau prea multe lucruri de viata". In anul 1917
tanarul ofiter se afla intr-un tren foarte aglomerat, care se pusese
brusc in miscare si este impresionat de o fetita de vreo 15 ani, care
striga disperata, deoarece matusa ei ramasese pe peronul garii. Hasna? o
ajuta pe Lena sa coboare in gara de destinatie, o da in grija unui
prieten care lucra acolo, iar peste o saptamana, afla de la acesta ca
fetita fusese preluata de un ofiter, care spusese ca e varul ei.
Hasnas isi mosteneste unchiul si devine un om bogat. La cei 30 de ani
ai sai avea avere, o bogata experienta de viata, nu se indragostise
niciodata, ba mai mult, cu femeile era "poate un cinic". Prin 1924, cand
"eleganta si desfranarea Bucurestiului atinsesera culmi
neraaipomenite", intr-o noapte, prietena lui ii prezinta "o pasare
rara", pe Lena, "ultima fecioara din secolul XIX!". Hasnas. o recunoaste
pe fetita din tren si, intreband-o ce s-a intamplat dupa ce o lasase in
gara, aceasta ii spune ca a doua zi sosise si matusa ei, negand ca ar
fi luat-o un var imbracat in uniforma de ofiter, care, dupa ce ii pusese
bagajele in trasura incepuse sa o sarute.
Tanara este cu totul aparte fata de celelalte femei, "atat de sobra
si atat de serioasa cum arata" si Hasnas afla ca nimeni dintre cei
prezenti nu pare sa stie nimic altceva despre ea. Hasnas, o intalneste
peste cateva zile in vagonul-restaurant al trenului care mergea
laMilano. Coboara impreuna la Venetia, se plimba prin piata San Marco
discutand despre experienta lui amoroasa, care se referea la "destule
femei", dar recunoaste ca "n-am iubit niciodata". Barbu Hasnas ii evoca
lui Mavrodin scena petrecuta la hotel in aceeasi seara, cand constatase
uimit ca "fusese, intr-adevar, fecioara". La inceput atitudinea lui
fusese obisnuita, orgolioasa si nepasatoare fata de tanara pe care o
sedusese, dar, in ziua urmatoare, Lena ii acordase - in gluma - cinci
zile ca sa se indmgosteasca de ea. Peste cateva zile, marturiseste
Hasnas, el era total schimbat, incurcat si timid, simtea cum "o
nelamurita fericire incepea sa ma cuprinda" si se surprinde declarand:
"Cred ca m-am indragostit cu adevarat". Fara sa constientizeze, Hasnas,
se trezeste ca, intr-o seara, o intreaba brusc: "Nu e asa ca vrei sa fii
sotia mea?". Peste o luna s-au casatorit la Paris, avand ca martori un
cere restrans de prieteni.
Intorsi la Bucuresti, scenele de gelozie se dezlantuie intre cei doi,
vechile relatii amoroase ale lui Hasnas declanseaza intre ei conflicte
care le ameninta iubirea. Desi era constient ca Lena ii era necesara "ca
aerul, ca apa, ca lumina", Hasnas este uneori sufocat de casnicia lui,
alteori este melancolic, simtind iubirea ca pe o boala. Femeia se
schimbase si ea dupa casatorie, renuntase la multe preocupari care-i
placusera inainte, ca arta, muzica, dar nu putea deveni mondena, nu-i
placeau vizitele, nu se putea acomoda cu snobismul societatii
bucurestene. Cu toata nefericirea de care se simte cuprins, barbatul
constientizeaza ca dragostea lor este definitiva, ca sunt legati unul de
altul "pana la moarte, in sensul concret al cuvantului" si casnicia lor
se relaxeaza.
Dupa aniversarea celui de al treilea an de casatorie, cateva
intamplari minore strica din nou echilibrul casatoriei, ce parea solid.
Intr-o zi, se surprinde spunandu-i Lenei: "Ma gandeam ca ar fi timpul sa
avem un copil...", simtindu-se deodata coplesit de "setea obscura de a
te naste din nou, nevoia unei compensate in altcineva decat tovarasa de
iubire si de viata".
Analizandu-si starea de deznadejde de care era dominat, Hasnas,
regreta ca a lasat "sa treaca atata timp", ca, daca ar fl avut un copil
din primul an de casatorie, "as fi simtit ca am pentru cine trai". Lena
nu este deloc incantata de ideea de a avea un copil si intre cei doi
soti se instaleaza o atmosfera tensionata, o gravitate rece. Lena pleaca
de acasa si Hasnas primeste o scrisoare, prin care ii spunea ca in
noaptea aceea va dormi la matusa ei, ca a doua zi il va vizita un
avocat, ca ii multumeste pentru fericirea pe care i-a daruit-o in acesti
trei ani. El incearca o impacare, dar femeia ramane inflexibila. Atunci
barbatul se incranceneaza si hotaraste brusc sa se desparta, avand
impresia ca decizia lui se bazeaza pe principii morale solide, ca
despartirea se produsese numai pentru ca ea nu voia "sa aiba copii", iar
pentru el "lucrul acesta e o datorie sacra".
Suferinta lui Hasnas, fusese de neinchipuit si timpul nu-i ameliorase
disperarea, dupa cum ii marturisea acum lui Mavrodin. Incercase sa se
intereseze de Lena, dar nimeni nu mai stia nimic despre ea, se izolase
complet.
Confesiunea lui Hasnas are loc dupa opt ani de la intamplarile
relatate, asadar in timp subiectiv, declansate fiind de memorie
involuntara afectiva, desi "memoria pasionala nu e o calitate
barbateasca".
Gidismul despre care vorbeste critica literara este evident, timpul
fiind definit de doua valente: una obiectiva - aceea in care s-au
manifestat sentimentele de iubire in mod direct - si una subiectiva -
aceea care evoca aceste sentimente: "nu mai era o amintire a dragostei,
intocmai dupa cum pot spune ca imi amintesc, ca ma numesc Barbu Hasnas".
Se recasatorise, avea doi baieti, dar este convins ca "nu te intalnesti
cu o asemenea dragoste decat o singura data in viata", ca intensitatea
unei astfel de iubiri este un miracol de care omul isi da seama prea
tarziu.
Gazda,
care venise sa-i trezeasca, este uimit ca nu dormisera deloc, dar ei
marturisesc cu glas tremurat ca au stat de vorba toata noaptea si au
povestit "fiecare dragostele din tinerete". Mergand "tacuti si
ganditori", Mavrodin intreaba deodata cu glasul sugrumat de emotie:
"Crezi ca Ileana mai traieste?" si amandoi simt ca nu. Fraza din finalul
romanului incheie definitiv confesiunile, aducand in prim plan
inceperea vanatorii.
Ideea iubirii profunde este privita prin prisma celor doi eroi
care-si rememoreaza, prin confesiune, starile si sentimentele de
dragoste asa cum le apar dupa o perioada mai scurta sau mai lunga de
timp. Interesant este faptul ca cele doua versiuni succesive ale idilei
arareau ca stau in opozitie, deoarece fiecare dintre cei doi barbati pe
care ii iubise Femeia dorise sa obtina de la ea exact ce respinsese
celalalt. Barbu Hasnas. voise copii, dintr-un instinct al perpetuarii,
inscriindu-se astfel in banalul realului cotidian, iar Andrei Mavrodin,
scriitorul, avand aspiratii spirituate, ii refuza dorinta ei simpla si
umana de a avea copii. Totusi, cele doua conceptii opuse ale eroilor se
intalnesc in aceeasi iubire posesiva si patimasa fata de aceeasi femeie
de care - fiecare dintre ei - se indragostise pe viata. De fiecare data,
femeia gaseste forta interioara de impotrivire, caci, de fiecare data,
ea este cea care desface legatura, disparand definitiv din viata lor si
inchizandu-se enigmatic in sine.
Critica literara vorbeste despre manifestarea, in acest roman, a
egolatriei (manie de a se preocupa exagerat de propria persoana,
supraestimare a valorii personale, egotism) masculine in doua versiuni
succesive: "eroina intalneste egolatria masculina in doua versiuni
succesive, ce s-ar spune ca stau in opozitie, pentru ca fiecare dintre
cei doi barbati pe care ii iubise dorise sa obtina de la ea exact ceea
ce respinsese celalalt" (Gabriel Dimisianu). Cei doi indragostiti nu pot
ceda, nici chiar din dragoste, in fata dorintelor femeii iubite, care,
la randul ei, are aceeasi forta interioara de a nu se supune acestei
dominatii, pe care o simte ca pe un pericol de diminuare a
personalitatii sale.
In concluzie, in proza lui Mircea Eliade, Erosul reprezinta insasi
substanta narativa a romanelor "Maitreyi" si "Nunta in cer", dragostea
fiind inteleasa ca un act integral, ca un proces al reintregirii umane
prin faptura nou creata din fuziunea barbatului cu femeia - recompunand
perechea ideaia.
Sursa: REFERATE PENTRU TINE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu