sâmbătă, 31 octombrie 2009

"VEŢI AVEA PREŞEDINTELE PE CARE ÎL MERITAŢI!" AŞA E?




Sloganurile de campanie i-ar face preşedinţi pe Vadim şi Becali

Slogan: ”formulă concisă şi uşor repetabilă, cu scop publicitar sau de propagandă politică”. Definiţia din dicţionar se aplică oare şi candidaţilor la prezidenţialele 2009? Am încercat să aflăm care este valoarea de marketing a sloganurilor aspiranţilor la Cotroceni, luaţi în calcul de sondajele de opinie, de la doi specialişti în publicitate: Cristian Munteanu, Executive Creative Director la TBWA, Central Eastern Europe şi Adrian Boţan, Creative Partner McCann Erickson.

Cei doi au decriptat sloganurile candidaţilor şi au acordat acestora note de la 1 la 10. Vă vine sau nu să credeţi, strigătele de chemare la urne ale lui Vadim şi Becali au obţinut cea mai mare notă, 9, din partea unuia dintre publicitari.

"Publicitatea electorală se supune aceloraşi reguli ca şi cea comercială, chiar dacă recuzita comunicării este diferită. Un candidat nu este un produs
ca şi o cola sau un detergent. Cu toate acestea, şi în politică trebuie să te diferenţiezi, să spui ceva nou şi, chiar dacă pare greu de crezut, ceva credibil despre candidat", ţine să sublinieze din capul locului, Adrian Boţan, care este de părere că niciunul dintre sloganurile din campania actuală pentru preşedinţie nu reuşeşte să întrunească criteriile noutăţii şi credibilităţii.

”Hai România!”, de la Ceauşescu la mondiale

Sorin Oprescu foloseşte sloganul "Hai România!". Deşi este singurul independent cu şanse reale în cursa prezidenţială, "doctorul candidat" nu a fost foarte inspirat în alegerea sloganului, cred publicitarii.

"Zero pentru noutate, zero pentru diferenţiere, zero pentru credibilitate", rezumă Adrian Boţan calitatea sloganului lui Oprescu. "Hai România!" primeşte totuşi de la Cristian Munteanu nota 7, "pentru lipsa de relevanţă". "Sloganul denotă doar lipsa de poziţionare a candidatului Oprescu. La fel ca el putea să spună orice candidat, independent sau afiliat politic. Dacă tot ne cheamă undeva, ar fi interesant să ne spună domnul Oprescu şi unde anume mergem", spune Cristian Munteanu, adăugând, în glumă, că a auzit sloganul lui Oprescu atât pe vremea lui Ceauşescu, scandat de toate tribunele, cât şi la campionatele mondiale la care nu ne-am calificat.

"Hunor, Becali şi Vadim nu prezintă interes decât anecdotic"

"Salvaţi România! S.O.S. Poporul Român!". "Isteric, alarmist, radical, aşa cum îi stă bine unui extremist. Din lista de sloganuri înscrise în cursă este cel mai potrivit clientului pe care îl reprezintă. Poate doar Becali să fie la acelaşi nivel de relevanţă. Vadim Tudor cheamă la acţiune şi nu mâine, ci acum. Săriţi, arde! Faceţi ceva, alegeţi-mă pe mine! Ajutor! Nu doar România este în pericol, ci şi poporul, adică şi cei plecaţi din ţară. Vadim Tudor îi atinge pe toţi, vrea voturi de peste tot", decriptează Cristian Munteanu, sloganul lui Vadim, pe care îl notează cu 9, făcând abstracţie de ideologie.

În aceleaşi condiţii, primeşte nota 9 şi Gigi Becali pentru sloganul "Credinţă, nădejde şi dragoste!". "Să mă ia dracu’, dacă ştiu de ce apare şi “dragoste” în sloganul lui Becali. Credinţa ca să ia Steaua campionatul, nădejde să ajungă la Cotroceni, dar dragoste pentru ce?!", se întreabă retoric Cristian Munteanu, adăugând că sloganul i se potriveşte lui Becali.

"Sloganul e ortodoxist, arhaic şi lacrimogen, uşor labil, în sensul că sare dintr-o extremă în alta ca şi posesorul lui. Măcar ăia de se înghesuie să pupe moaştele or să pună botul şi asta asigură câteva sute de mii de voturi pentru domnul Becali", spune Munteanu.

Atât Becali, cât şi Vadim, nu s-au lansat încă în mediul virtual. Cei doi nu au site-uri de campanie, de aceea sloganurile lor nu au putut fi obţinute, în format electronic.

În acelaşi timp, Cristian Munteanu a acordat nota 5 sloganului lui Kelemen Hunor, "Spune lucrurilor pe nume!", refuzând alte comentarii. La rândul lui, Adrian Boţan spune că "Hunor, Becali şi Vadim nu prezintă interes decât anecdotic".

Cu sloganul, Geoană ridică în picioare doar suporterii din PSD

"Învingem împreună" este sloganul candidatului social-democrat la prezidenţiale. Cristian Munteanu îi acordă lui Mircea Geoană un mediocru 7, iar Adrian Boţan un 0.

"Nu ştiu ce candidat susţinut de un partid recent ieşit de la guvernare are credibilitatea să folosească cuvântul "împreună" în compania verbului a învinge", este de părere Adrian Boţan, opinând că sloganul lui Geoană i s-ar potrivi mai degrabă independentului Oprescu.

"Şi, poate, "Hai Romania!" ar fi construit mai bine pe imaginea lui Geoană de "ambasador". E o idee...", continuă Boţan. La rândul lui, Cristian Munteanu consideră că sloganul candiatului PSD este "numai bun pentru cineva care ridică în picioare doar suporterii din propriul partid". "Optimist şi energic, cu semn de exclamare în coadă, sloganul lui Geoană dovedeşte creativitatea unui nepot înzestrat cu un computer şi transformat peste noapte în expert în comunicare. Pentru următoarele campanii electorale la care o să se prezinte după ce o ratează pe aceasta, îi recomand domnului Geoană: “Împreuna suntem mai puternici!”, “Vom izbândi împreună!” sau “Împărţim victoria!”. Cei doi publicitari consideră că “împreună” şi ”a învinge" sunt două cuvinte la fel de uzate în politică precum “mai multe şanse de câştig” în comunicarea comercială.

Sloganul lui Antonescu, nota 8 pentru originalitate

"România bunului-simţ" a lui Crin Antonescu este, în opinia lui Adrian Boţan, cel mai relevant slogan în contextul actual. "Este şi nou şi diferenţiator, nu stiu însă cât este de credibil şi iar imaginea partidului nu îl ajută pe candidat. Din păcate, sloganul formulează un deziderat, dar nu spune cum poate fi atins", spune Adrian Boţan.

De la Cristian Munteanu, sloganul lui Antonescu a primit nota 8 pentru originalitate. "Bunul-simţ, devenit deodată o valoare fundamentală, la care românii sunt chemaţi să se ralieze, ar trebui să împiedice folosirea cuvântului “bun-simţ” într-o campanie electorală. La fel, modestia ar trebui să îl oprească pe domnul Antonescu să se folosească de “modestie”, ca să iasă în evidenţă faţă de concurenţi. Iar onestitatea nu îşi are rostul în politică. Una peste alta, domnul Crin Antonescu o să reuşească să vândă ceva din bunul-simţ, dar poate sloganul trebuia investit în altceva", este de părere Cristian Munteanu.

Băsescu, mai bun la referendum decât la prezidenţiale

"Băsescu pentru România" este un slogan de preşedinte în exerciţiu, sigur pe el, poate prea sigur, consideră Adrian Boţan. Publicitarul spune că are o senzaţie de deja-vu la sloganul candidatului PD-L la preşedinţie. Astfel că acordă zero pentru noutate, zero pentru credibilitate şi un punct pentru diferenţiere.

"Un slogan direct, nu neapărat original. Băsescu pare să meargă pe eficienţă în electoralele de anul acesta. După anii de mandat a lăsat deoparte ardeii iuţi şi glumiţele şi a ales un stil mai sobru? Hmmm… Mă aştept să mă contrazică cu prima ocazie", spune Cristian Munteanu, care notează sloganul lui Băsescu cu 7 pentru lipsa de creativitate. Adrian Boţan este de părere că în campania preşedintelui pentru un nou mandat, mai bună şi mult mai puternică i se pare promovarea pentru referendum. "Sloganul "De ce le e frică nu scapă" presupune coalizarea naţiei împotriva unui inamic invizibil, o tehnică propagandistică imbatabilă, care oferă o soluţie la dezideratul lui Antonescu - România bunului simţ. Punct lovit pentru Băsescu", subliniază Adrian Boţan.

Sursa: http://www.stiriazi.ro/ziare/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu