duminică, 26 decembrie 2010

SCRISOARE CĂTRE UN PRIETEN

Dragă Gheorghe,

Tu la şcoală n-ai învăţat ce înseamnă poezia, rima, ritmul?

Fă-mă meschin, dar intră în discuţie cu mine despre PROIECT DE POEZIE. De ce, geniule, nu te înhami la muncă, pe drumul mare, şi te rătăceşti pe cărărui?

De ce îngroşi rîndurile celor care scriu fraze enigmatice, le fac tăieţei şi le onorează cu titlul de poezie?

Cine crezi tu, că azi, omul modern, îşi mai bate capul cu şarade în vers alb, liber de orice..., cînd nici marii clasici nu mai sînt citiţi? De-aia s-au scîrbit toţi de poezie, de tonele de alb imaculat!

De ce nu vrei tu să faci treaba bună pînă la capăt? Tu n-ai citit că nici pe Marin SORESCU nu l-am iertat!



TEMĂ PENTRU ACASĂ: Exerciţiu:
Versificaţi următoarea poezie (proiect de poezie) scrisă de viitorul poet de geniu Gheorghe GEORGESCU:



ÎN TIMP



Eu tu am coborât prin acelaşi timp

am avut aceeaşi soartă

pe
care am purtat-o pe umerii goi

am văzut aceeaşi mare

plină
de soare

şi de ferestre deschise de zei



Am purtat
acelaşi coif

şi aceiaşi rană

străpunsă de falanga
macedoneană

şi am simţit împreună

stropii de ceară

gustul
de teamă

când ne aplecam

sub carul persan



Eu
tu am fost veşnici sclavi

iar atunci când visam eram faraoni

am
murit fericiţi când am văzut Babilonul

privind  cu ochii închişi
la coama de leu

departe în mijlocul câmpiei

unde viata
era hărăzită

să-şi asculte trecutul prin ropot de cai


Am
fost soldaţi înainte de toate

si am călărit timpul

prin
imperiu roman

ne-am strâns în brate clipa

străpunsă cu
arcul

si am văzut-o pierind,

sub ruini de cetaţi căzute în
aval



Şi eu şi tu am fost arşi

pe rug împreună

acoperiţi
cu aripi de lemn

desprinse de-o mână de grec

din calul
troian



George GEORGESCU (nu GEORGESCU Gheorghe)



Mă adresez tuturor poeţilor care scriu vers liber sau alb, să facă acest exerciţiu de onoare şi de inteligenţă - şi îi rog cu insistenţă, dar mai ales pe autor - să transforme PROIECTUL DE POEZIE
de mai sus, să-l prelucreze - aşa cum bijutierii prelucrează aurul -
într-o POEZIE CU RITM ŞI RIMĂ.


Nu se pune nici-o piedică stilului, creativităţii!

Veţi vedea diferenţa.

Cu drag, Savin BADEA

PS. De, dacă m-ai "bombardat cu PROIECTE DE POEZIE!

Na, ce să-ţi fac, dacă te-a pus dracul să mă alegi de prieten?! Prietenul la nevoie se cunoaşte şi îţi vrea numai binele!
Ai înţeles?

Tot eu, Savin BADEA

Iată "REPLICA" mea pentru "concurs":


ÎN TIMP

Prelucrare după poezia lui George GEORGESCU

Cu tine-alături coborîi ÎN TIMP,
Pe umeri goi purtînd aceiaşi soartă:
Văzurăm marea însorită fiartă,
Zeieşti ferestre vraişte prin Olimp.

Purtarăm coif - tu, sabie - eu, scut:
Şi eu şi tu acelaşi trup şi-o rană,
Cînd sub urgia grea, macedoneană,
Luptarăm vitejeşte şi-am căzut;

Şi am simţit, aproape inuman,
Cu stropi de ceară şi cu gust de teamă,
Cum moartea nemiloasă ne tot cheamă,
Striviţi sub carul regelui persan.

Eu, tu - noi doi - de-o veşnicie sclavi,
Murirăm faraoni de fericire,
Cînd Babilonul l-am văzut sclipire
În ochi, în coama unor lei schilavi.

Acolo-hăt, ca pe-un picior de plai,
Departe, viaţa-n mijlocul cîmpiei,
Îşi tot ascultă,-n focul bătăliei,
Mai tot trecutul - ropote de cai.

Am fost iubiţi - tu, armă - eu, oştean,
Tot călărind PE TIMP, doar împreună,
Pe mări şi pe pămînt - DOI: armă, mînă -
Prin tot imperiul - triumfal - roman.

Şi-am strîns în braţe CLIPA DE CRISTAL,
Străpunsă cu cruzime de-o săgeată,
Ca o cetate-nvinsă şi ruinată,
Precum cascada prăvălită-n val.

Tot împreună arşi pe rug... eu plec...
Cu-aripi de lemne coperiţi, cu teamă,
Desprinse (tîlc adînc) din coamă
De cal troian, de mîna unui grec.

Savin BADEA


Material pentru discuţia PROIECT DE POEZIE de pe reţeaua literară:
Sunt curioasa sa citesc versiunea dvs.
Cu stima, Liliana A.
Liliana Anton Comentariu publicat de Liliana Anton cu 3 ore în urmă
Domnule Savin Badea, textul pe care il propuneti pentru "prelucare" este interesant, altfel probabil ca nu  as fi dat atentie acestei provocari. Mentionez insa, textul domnului George Georgescu este, din punctul meu de vedere, poezie, poezie buna, chiar daca nu respecta canoanele versului clasic. 
Iata incercarea mea (destul de chinuita) de a-l transforma intr-o poezie in forma fixa:
Eu, tu,  ieri, azi si o unica soarta
pe care-am purtat-o pe umeri goi;
si gemene valuri, si-o unica Poarta
prin care Divinii priveau inspre noi.
Eu, tu… doar un coif si o unica rana
de pe campul de lupta; pe-un ban,
eu, tu, mercenari aruncandu-ne teama
in parful stranit de imperiul persan.
Eu, tu, vesnici sclavi,  ne visam faraonul
suprem : stapaneam, stapaneai !
Am murit, fericiti c-am vazut Babilonul,
pe-un camp unde-i moarte ‘ntr-un ropot de cai.
Soldati, soldati inainte de toate,
calaream prin istorie-n imperiul roman.
Ne-au iubit pe-amandoi clipe scurt sagetate
din cetati in ruina. Mercenari pe un ban
 ne-au vandut….  Eu, tu... si o singura soarta:
ne-naltam de pe-un rug, in tacere si demn,
eu, tu, printre gemene flacari, spre Poarta.
Un grec arde aripi din calul de lemn.
Lilianei ANTON,
FELICITĂRI!
Eu sînt "TURC"!: Chiar dacă "îmi aprind paie-n cap" cu... GĂRZILE ALBE!...
O fi ea, poezia, bună, dar este PROIECT DE POEZIE, "la tonă", furaj. La aşa ceva nu-s tolerant. Şi eu am "comis" una-două, şi am să-mi tai amendă, cît de curînd. Aveţi răbdare. Aşa ceva s-a născut o dată cu ideea de îmbogăţire: versul alb aduce mai multe volume, mai multe "active", mai mulţi bani. Versul COLOR, cu rimă şi ritm, mai multă muncă, se trece la "PASIVE", nu prea aduce mălai: POEZIE-SĂRĂCIE! Dar aduce un loc în literatură, pe VECI!
Ei, şi dacă peste cîteva zile o mai cizelezi, peste un an, poate iasă şi mai bună!
Nu uita să scrii:
Prelucrare după poezia lui George GEORGESCU.
Altfel, lumea te va blama de furt, de pastişă.
Faza asta de prelucrare e ca şi cînd te-ai traduce din româneşte în româneşte, "lucru bun la 9 luni!".
Deci, aşa ar trebui să lucreze fiecare poet care se respectă:ÎN 3 PAŞI MARI (ca să ţineţi minte - "triplu-salt-mortal"):
- întîi, ideile principale, firul ROŞU al Ariadnei; INSPIRAŢIA!;AURUL;
- doi, PROIECTUL DE POEZIE; aşa ceva nici la Şcoala de literatură nu s-a predat!; DESENUL, PLANŞA;
- trei, poezia cu rimă şi ritm, cîte variante poţi! Alegi spuma! TRANSPIRAŢIA, MUNCA, ARTA, FRUMUSEŢREA FINALĂ - BIJUTERIA FINALĂ! - SUPERB!
Aduceţi-vă aminte de munca cianeastului, a tîmplarului etc. Cît se aruncă la montaj, ce talaş şi rumeguş rămîne...
Prelucrarea este o creaţie de nivel superior. În aşa ceva au excelat cel mai bine William SHAKESPEARE (cel mai mare dramaturg al lumii, doar sonetele erau pe idei originale) şi, la noi, Ion CREANGĂ (cel mai mare povestitor român)!
Am să încerc şi eu, dar mînuşa aruncată este şi rămîne, în principal, la autorul de drept, GEORGESCU Gheorghe, pe care l-am rugat să semneze "George GEORGESCU", ca şi celebrul dirijor.
Observ că s-a şters ca "prieten" şi i-a dispărut poza de peste tot. Păcat!
Savin BADEA


Am o teorie: proza lirică, versul alb sau liber, haiku românizat - şi în general poezia fără rimă şi ritm - nu-s decît PROIECTE DE POEZIE - indiferent cît de geniale sînt, chiar dacă au fost scrise de poeţi de geniu! E drept, au farmecul lor, aceste poezii, dar le lipseşte "TRUDA LUI EMINESCU", seriozitatea muncii...
Vă exemplific cu Marin SORESCU. L-am prelucrat. Citiţi originalul şi comparaţi.(În Marin SORESCU - "LA LILIECI" (I-VI) cu zece texte recent recuperate - Editura ART, 2009 - pag. 771.)
Savin BADEA (am fost proiectant şi cercetător şi ştiu ce vorbesc! Pînă la "punerea în operă" proiectul nu-i decît idee pe hîrtie! COMPARAŢI!)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu