sâmbătă, 6 iunie 2009

Ion ANTONIE - FOCUL ŞI NOAPTEA (7)

121

ÎN PRAG

Speranţa da să intre peste mine.

Eu o priveam cu ochi blazaţi şi reci:

Această fată unde, Doamne, vine

Când eu am Deznădejdea mea pe veci?


De ce s-o las în suflet să se culce,

Când ştiu că-n scurtă vreme va pleca

Şi că sărutul alintat şi dulce

În două lacrimi mari va picura.


O-nfrunt din prag cât mă pricep de bine:

Eu sunt pierdut. N-ai cum să mă mai pierzi!

Dar se lipeşte tot mai strâns de mine

Speranţa mea cu ochii mari şi verzi.


122

SUB IOVE*

Aguste Piccard, ieşind din stratostat,

A spus că peste nori e-un cer de stele,

Deasupra căruia a observat,

Arzând, luminile iubirii mele.


Apoi Auguste Piccard s-a scufundat,

Cu batiscaful, în adâncuri grele

Şi, din abisul lor, a adunat

Scântei arzânde-ale iubirii mele.


Hotar iubirii mele n-a aflat.
În orice loc te vei găsi sub stele,

În jurul tău e totul luminat

De focul tainic al iubirii mele.


* Sub Jupiter - Sub stele


123

SEPTEMBRIE

Umblă toamna pe alei,

Despletită, ca şi tine.

Doamne, cât îi stă de bine

Roşul din rochiţa ei.


Cu pantofi înalţi de lac,

Calcă frunze ruginite,

Suflete îndrăgostite

Oferite, toate, vrac.


Dreaptă, ca o balerină,

Cea mai mândră-ntre femei

Risipeşte-n urma ei

Întuneric şi lumină.


Disperarea şi dorinţa

Se aştern pe unde trece.

O-nsoţeşte vântul rece,

Trâmbiţându-i biruinţa.


Erai vară. Astăzi nu

Mai rosteşti, arzând, cuvântul.

Resemnat, sărut pământul,

Unde-ai pus piciorul tu.


124

NOROCUL MEU

Eu ştiu că, dac-aş fi iubit de tine,

Tu te-ai privi-n oglindă zi de zi

Şi te-ai urî din zori, când te-ai trezi,

Că n-ai cu ce mă cuceri pe mine.


Să mi te-arăţi, cu grijă te-ai reţine,

Temându-te să nu mă agasezi.

Când te-aş chema, ai crede că visezi ;

Când te-aş privi, nici n-ai mai şti de tine.


Şi braţele tot timpul te-ar durea,

Tânjind să-nlănţuiască trupul meu.

Arzând de dor, te-ai stăpâni cu greu

Să nu-ţi pui buzele pe glezna mea.


În zilele când nu mă poţi vedea,

Te-ai duce-acas’ pe străzi întunecoase,

Să nu te-arăţi mulţimii curioase

Purtând în colţul ochilor o stea.


În crucea nopţii ai sări din vis,

Muncind în trup năpraznica dorinţă,

Şi-ai plânge mult de trista umilinţă

Că n-ai să scapi de ceea ce ţi-e scris.


Pe chipul tău de zână din poveşti,

M-ar întrista atâta suferinţă

Şi-mi spun, râvnind superba ta fiinţă:

Norocul meu că n-ai să mă iubeşti.


125

JURNAL DE BORD

Parc-ar fi descins din soare.

Iahtul lung şi elegant

Tăia drumul spre neant

Prin furtună şi vâltoare.


Un salut din trei semnale,

Două vorbe-n megafon,

Alt semnal din fanion

Şi-am rămas pe-aceeaşi cale.


Navele nu se sărută

Nici măcar când stau în port.

Ţin doar un jurnal de bord

Cum s-au întâlnit pe unde.


Nici-un fum din zare-n zare,

Nici-o pânză sau catarg.

Valuri mici sosesc din larg

Şi se pierd în depărtare.

126
ULTIMA DORINŢĂ
Am ştiut şi m-am lăsat

Voii tale, fără teamă.

Glasul tău nu mă mai cheamă,

Dar mă laşi imunizat.


Nu-i femeie mai frumoasă,

Nici amantă mai nebună,

Care-ar vrea să mă răpună,

Ca pe-o slugă păcătoasă.


Să iubesc, de-acum, pe cine?

Cui să-i dau ce-ţi place ţie?

Mi-era inima pustie

Până m-am găsit cu tine.


Rai mi-erai şi iad deodată,

Fericire şi durere,

Cea mai dulce-a mea plăcere

Petrecută cu o fată.


Am scăpat să mai iubesc.

În sfârşit, acum mi-e bine:

Dacă m-am iubit cu tine,

Nu mai am ce să doresc.


127

CE NU VEDEM
Sunt mult prea multe lucruri nevăzute:

Pădurea-ncorsetată de copaci,

Pământurile-n veci necunoscute

Şi nişte ochi pe care crezi că-i placi.


Sunt multe alte tot necercetate:

Puzderia de stele dintre stele,

Abisul cu Atlantica cetate

Şi sufletul admiratoarei mele.

128
MI-ERA DOR SĂ FIU CA TINE
Mi-era dor să fiu ca tine:

Tremur străveziu de unde,

Foc arzându-se pe sine,

Dor ce nu-l mai poţi ascunde.


Mi-era dor să fie soare

Şi la mine sub obroc.

Mă durea că nu mă doare

Sufletul de nenoroc.


Nici nu ştiu cum e mai bine

Şi stau dincolo de gard.

Mi-era dor să fiu ca tine,

Dar mi-e teamă să nu ard.

129

SĂRUTĂ-I !

Mă tem că trandafirii mă trădează,

Spunându-ţi tot, de parc-ar fi copii.

Priveşte-i cât de mult se-mbujorează,

Când povestesc ce nu voiam să ştii.


Mai mult decât încape în cuvinte,

Cu mult mai mult decât pot eu să spun,

Ei îţi vorbesc de dragostea cuminte,

Pe care-o port în sufletul nebun.


În focul lor, ard visele aprinse,

Pe care nu le pot mărturisi,

Şi jarul de dorinţe necuprinse

Ce, niciodată, nu s-or împlini.


Sărută-i, deci, pe ei şi uită-mi visul.

Ei te iubesc la fel de mult ca mine

Şi merită mai mult decât abisul

Lăsat, în pieptul meu, cândva, de tine.


130

LEGEA FIRII

Cu cât se-arată luna mai frumoasă,

Pe cerul nopţii poleit cu stele,

Sub teiul nalt din curtea casei mele,

Cu-atât e umbra mai întunecoasă.


Cu cât zoresc, spre ţinta nevisată,

Corăbiile visurilor mele,

Cu cât întind în vânt mai multe vele,

Cu-atât e zarea mai îndepărtată.


Cu cât mai mult doresc să fiu cu tine,

Plângând în pumni de teama că te pierd,

Cu cât mai mult doresc să te dezmierd,

Cu-atât mai rar îţi aminteşti de mine.


131

GALATEEA

Lustruind în palme

Sâni de Galatee,

Gata să ţi-i sfarme,

Te-ar fi vrut femeie.


Sculptorul iubeşte.

Sculptorul se roagă.

Venus desluşeşte

Cât îi eşti de dragă.


Marmura devine

Piele de mătase,

Părul de rubine

Valuri unduioase,


Ochii de smaralde

Flăcări pe comori,

Şoldurile calde

Răspândesc fiori.


Partea protejată

De căldura mâinii

A rămas de piatră:

Inima şi sânii.


132

OCTOMBRIE

Apune soarele-n copacii desfrunziţi.

Miresme vin de iarnă timpurie.

Eol coboară munţii-nzăpeziţi

Lovind sonor în frunza arămie.


Incendiind plafonul jos de nori,

Arzândul zeu se duce-n zodiac,

Mimând, deasupra lumii fără flori,

Un disperat buchet de liliac.


Regretele, ca frunza ruginită,

Se-aştern covor pe neştiute căi,

Eternizând în inima rănită

Zăpada ninsă peste paşii tăi.

133

REVEDERE (2)

Mă-nfăşurase-mbrăţişarea ta.

Te respiram, de mult dorit de tine.

Uitam de lunga noapte de suspine,

Când nu ştiam cât voi mai aştepta.


Cu ochii strălucind de neuitare,

Dăduse-i verde pentru sărutări

Şi buzele mijeau a căutări,

Ca răsăritul soarelui din mare.


A fost zefir, furtună şi, ciudat,

N-am apucat să ştiu ce e cu mine.

Mă minunam că mă sărut cu tine

Şi nu ştiam că eu sunt sărutat.


Strângeam la piept dorinţe-nvolburate.

Pe masa ta se resfira, uitat,

Un braţ de trandafiri, împurpurat

Cât cinsprezece sărutări nedate.


134

DIEZ

Oricui iubeşte i se pare

Că draga lui e mai frumoasă

Decât e luna luminoasă

Sau soarele ieşind din mare.


De-i scundă-n ochii lui e naltă.

De-i oacheşă, e trandafir.

Guriţa - din coral potir,

Măcar că e cioplit în bardă.


Oricine pune un diez

Femeii visurilor sale.

Dar eu, privind formele tale,

Cam ce-ţi închipui că visez ?


135

ACASĂ

Mă-nchid în casa sufletului meu.

E tapetată peste tot cu tine.

Am pernele ţesute din rubine

Şi-mi culc la tine-n plete capul greu.


Mă învelesc cu trupul tău de nea;

Respir parfum din sânii tăi de fiară

Şi, când lumina-n gânduri stă să piară,

Sub chipul tău, am candelă o stea.


În zori mă oglindesc în ochii tăi

Şi-mi bărbieresc privirile de vise.

Îmi spăl obrajii-n sărutări promise

Şi-mi fac iluzii, ca băieţii răi.


Descurajarea-mi înstelează geana

Şi-n realitatea lumii mă întorc:

Mă-mbrac, plângând, în pielea mea de porc

Şi ies să mă-ntâlnesc cu Cosânzeana.

136

DACĂ

Dacă poţi fi fericită fără mine

Şi ţi-e sufletul ca mărul înflorit,

Dacă nu-ţi răzbat în glasul drag suspine

Şi ţi-e zâmbetul senin şi liniştit,


Dacă-n ochi n-ai nouri niciodată,

Şi-n privire n-ai un strop de rouă,

Dacă poţi cânta netulburată

Şi nicicând nu-ţi ninge şi nu-ţi plouă,


Dacă poţi trăi nesărutată,

Dacă nu ţi-e dor deloc de mine,

Dacă inima ţi-e clipă măsurată

Ca un ceas cu axe pe rubine,


E păcat să-ţi înorez privirea

Oglindind întrânsa chipul meu.

Ţi-aş umbri o clipă fericirea

Şi m-ar bate bunul Dumnezeu.


137

ACUARELĂ

O fereastră la mansardă,

Unde vin să-mi amintesc

Ce-am crezut eu că iubesc

Şi voiam să nu se piardă.


Albe ramuri, negre ramuri:

Nopţi şi zile care-au fost

Când umblam timid şi prost

Pe la tine pe sub geamuri.


Peste-acel pierdut Eden,

Cerul iernii ca de fier

Şi-ntr-un colţ, zburlit, de cer

Cârlionţii tăi şaten.


138

STEPA

Din zi în zi, mai sigură pe tine,

Te-nstăpâneşti pe stepa cucerită.

E-a ta până la zarea nesfârşită

Şi-n altă zi, o altă zare vine.


Nimic n-ar mai putea să te oprească.

Încotro vezi cu ochii-acolo mergi.

Pe caii mari, prin stepa mea alergi,

Hotărnicind pre pohta ta domnească.


Te laşi de depărtare amăgită:

Nu-ţi trebuie şi tot mai cucereşti.

Pe toată n-ai să poţi s-o stăpâneşti

Căci sufletul mi-e stepă nesfârşită.


139

DIN STRADĂ

Curge noaptea despletită

Pe sub tâmpla adormită

Desenând perna vecină

Cu-ntuneric şi lumină.


Noaptea fără nici o stea

Trece umărul de nea,

Vălurind, ca o cascadă,

Peste sânii de zăpadă.


Poate te visezi cu-n domn

De zâmbeşti aşa prin somn.

Braţul alungit pe pat

N-a aflat nici un bărbat.


Tremurând sub geam la tine,

Umplu strada de suspine,

Fluierând cu gând precis

Să mă iei la tine-n vis.


Nu ştiam ce tare ard

Când m-am căţărat pe gard

Şi-apucând o pietricea

Ţi-am zvârlit în geam o stea.


140

PERSEVERARE DIABOLICUM


Rănit cândva de Eva cea mai rea,

Mă-nvârt, pierit, prin lumea de femei

Şi tot ce-admiră, limpezi, ochii mei

Şi sufletul şi trupul meu ar vrea.


Dar mi-amintesc de unghiile ei

Alunecând pe inima deschisă,

În loc de fericirea mult promisă,

Ca smuls din vis şi aruncat la lei.


Şi dacă azi am îndrăznit un pas

Şi-am dus la buze unghii lăcuite

Eu tot mai cred c-am sărutat cuţite

Şi că reiau de unde am rămas.


Ion ANTONIE

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu