marți, 27 martie 2012

CONTEMPORANII MEI (4) - Amza PELLEA şi Dan BUDICĂ

 
Sa radem cu Amza Pellea

Vezi mai multe video din film

 

Sa radem cu Amza Pellea

Vezi mai multe video din film
Amza Pellea - Momente Vesele

Amza Pellea - Wikipedia

YouTube – Amza Pelea – Part 1 of 8

Amza Pellea   

"COLEGUL" DE LA COLEGIU.
       L-am cunoscut pe Amza PELLEA la Bucureşti, la 7 mai 1960. Eram elev – aveam 18 ani – şi participam împreună cu cel care avea să devină arhitectul Dan BUDICĂ la o Olimpiadă de Limba Română, la care noi cîştigaserăm faza Regiunii OLTENIA. Profesoara noastră, Doina NICOLAU, cunoştiinţa actorului, ne-a dus la Teatrul "NOTTARA", unde se juca "SECUNDA 58" de Dorel DORIAN, în care aveau roluri şi el şi Iurie DARIE . Amza, auzind că este vorba de oltenaşi, ne-a chemat şi ne-a cinstit cu cîte o bere şi ne-a promis că va juca foarte bine în cinstea noastră. I-am pus întrebări şi ne-a povestit cu drag şi cu humor despre Oltenia, Teatrul Naţional din Craiova şi colegele sale, îndeosebi despre Silvia POPOVICI, şi despre toţi cei care mai tîrziu au fost numiţi Generaţia de Aur a Teatrului Românesc. Toată Generaţia de Aur debutase la Craiova, în sala de teatru care aparţinea deopotrivă şi liceului nostru. După premieră, toate ziarele au scris la superlativ despre prestaţia sa în cronicile teatrale. Numai noi am luat locuri modeste la olimpiadă, totuşi printre primii 20 din ţară. 
P.S. Înainte de această primă şi singură întîlnire, l-am văzut pe Amza de multe ori pe scena Teatrului Naţional din Craiova, în diferite roluri, şi în filme. Cum teatrul craiovean îşi avea - pe vremea aceea - sediul în clădirea Colegiului Naţional "Nicolae BĂLCESCU"* ("CAROL I", acum), văzîndu-l des pe Amza şi pe colegii lui, cei din Generaţia de Aur, şi nu numai, şi văzîndu-l des pe "scena liceului", îmi plăcea să cred că actorii sunt "colegii mei mai mari", aşa cum erau, desigur, Nicolae TITULESCU, Gheorghe ŢIŢEICA, George (Gogu) CONSTANTINESCU etc. Cînd m-am întîlnit cu Amza, parcă m-aş fi întîlnit cu MIRONOV, de pildă. Pe aceeaşi scenă s-au produs artistic, ca elevi, şi Tudor GHEORGHE şi Ovidiu GHIDIRMIC. De Silvia POPOVICI eram îndrăgostit, platonic. Aş fi vrut să-l reîntîlnesc - pe vremea cînd era Directorul Teatrului craiovean, dar am ratat, fiind, ca inginer, extrem de ocupat şi obosit, ocolind teatrul, pentru altădată. I-am rămas dator cu o bere...


Citeste mai mult: Amza PELLEA pe OLTENIADA

  Magazinul MERCUR din Craiova - opera colegului-arhitect Dan BUDICĂ. Sediul Institutului meu, ICITPML Craiova, a fost tot de el proiectat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu