1133 - SA NE AMUZAM cu Mircea Crisan - Cine-si mai aminteste de el ? - (03:14min ) -
Asculta mai multe audio diverse
Mircea Crisan Imitatii - Mircea Crisan, Imitatii
Asculta mai multe audio soundtrack
MIRCEA CRISAN - COLAJ VESEL
Asculta mai multe audio diverse
Mircea Crisan-Alegerile
Asculta mai multe audio diverse
Mircea Crișan - Wikipedia
MIRCEA CRIŞAN
NOTA MEA: Am stat lipit efectiv de scena Institutului de Mine din Petroşani ca să-l văd de mai aproape: eram miop forte (în anul I sau II de facultate). Îmi plăcea şi de nevastă-sa. Savin BADEA
Bancuri evreieşti povestite de evreul Mircea CRIŞAN.
Sfatul
Iţic vine disperat la rabin:
- Rabi, rabi, nevasta mea mă înşeală.
- Divorţează!
- Da, dar eu nu pot trăi fără ea…
- Nu divorţa!
- Da, dar am scandaluri de dimineaţă până seara. Înnebunesc.
- Divorţează!
- Da, dar mie în place să mănânc numai ce găteşte ea…
- Nu divorţa!
- Da, dar ea e-o mână spartă, cheltuieşte tot…
- Divorţează!
- Dar eu fără ea nu pot, ştie toate socotelile, afacerile.
- Botează-te!
- Cum aşa, Rabi?
- Aşa, ca să mai baţi capul şi unui popă!
RugăciunileUn rabin a primit cadou o papagaliţă care tot timpul spunea:
- Eu sunt o curvă! Eu sunt o curvă!
Rabinul nu mai ştia ce să facă. Unul din enoriaşi îi spune:
- Eu am acasă doi papagali foarte cucernici. Tot timpul spun rugăciuni. Daţi-mi mie papagaliţa, o s-o educe.
Duce omul papagaliţa acasă şi-i dă drumul în colivia unde se găseau cei doi papagali.
- Eu sunt o curvă! Eu sunt o curvă! strigă papagaliţa.
La care unul dintre papagali se întrerupe din rugăciune şi-i spune celuilalt:
- Ai văzut că rugăciunile ajută?…
De ziua lui Saly
Moritz i-a adus lui Saly, de ziua ei, un papagal.
Cum l-a băgat în colivie, papagalul începe să strige:
- Jos jidanii! Jos jidanii!
Saly, supărată, îi reproşează lui Moritz:
- Asta mi-ai adus tu mie, de ziua mea?
- Cine să-şi fi închipuit, cu un asemenea nas…
Mâini microscopice- Doctore, ce-i aia un microscop?
- Ceva care măreşte.
- Aha, de aceea îmi spune bărbatul meu că am mâini microscopice.
Iţic vine disperat la rabin:
- Rabi, rabi, nevasta mea mă înşeală.
- Divorţează!
- Da, dar eu nu pot trăi fără ea…
- Nu divorţa!
- Da, dar am scandaluri de dimineaţă până seara. Înnebunesc.
- Divorţează!
- Da, dar mie în place să mănânc numai ce găteşte ea…
- Nu divorţa!
- Da, dar ea e-o mână spartă, cheltuieşte tot…
- Divorţează!
- Dar eu fără ea nu pot, ştie toate socotelile, afacerile.
- Botează-te!
- Cum aşa, Rabi?
- Aşa, ca să mai baţi capul şi unui popă!
RugăciunileUn rabin a primit cadou o papagaliţă care tot timpul spunea:
- Eu sunt o curvă! Eu sunt o curvă!
Rabinul nu mai ştia ce să facă. Unul din enoriaşi îi spune:
- Eu am acasă doi papagali foarte cucernici. Tot timpul spun rugăciuni. Daţi-mi mie papagaliţa, o s-o educe.
Duce omul papagaliţa acasă şi-i dă drumul în colivia unde se găseau cei doi papagali.
- Eu sunt o curvă! Eu sunt o curvă! strigă papagaliţa.
La care unul dintre papagali se întrerupe din rugăciune şi-i spune celuilalt:
- Ai văzut că rugăciunile ajută?…
De ziua lui Saly
Moritz i-a adus lui Saly, de ziua ei, un papagal.
Cum l-a băgat în colivie, papagalul începe să strige:
- Jos jidanii! Jos jidanii!
Saly, supărată, îi reproşează lui Moritz:
- Asta mi-ai adus tu mie, de ziua mea?
- Cine să-şi fi închipuit, cu un asemenea nas…
Mâini microscopice- Doctore, ce-i aia un microscop?
- Ceva care măreşte.
- Aha, de aceea îmi spune bărbatul meu că am mâini microscopice.
Flagrant delict
Vine Natan acasă şi-o găseşte pe nevastă-sa în pat cu cel mai bun prieten.
- Nu ţi-e ruşine, ţi-am dat numele meu, dragostea mea, banii mei, şi tu, prietenul meu, ţi-am dat bani, ţi-am dat casă, şi, şi… şi mai opriţi-vă o dată, măcar cât timp vorbesc cu voi.
Vine Natan acasă şi-o găseşte pe nevastă-sa în pat cu cel mai bun prieten.
- Nu ţi-e ruşine, ţi-am dat numele meu, dragostea mea, banii mei, şi tu, prietenul meu, ţi-am dat bani, ţi-am dat casă, şi, şi… şi mai opriţi-vă o dată, măcar cât timp vorbesc cu voi.
În urmă cu doi
ani, Mircea Crişan a venit în ţară la invitaţia UNITER, pentru a primi Premiul
special pentru teatru de revistă. Tot acum doi ani, Mircea Crişan împlinea 40
de ani de carieră în străinătate, din care cei mai mulţi şi i-a petrecut în
Germania. M-am întâlnit cu
actorul la sediul UNITER, a doua zi după gală, provocându-l la dialog.
L-am aşteptat în poartă. Venea agale,
dinspre Piaţa Amzei, cu o punguţă de mezeluri. Întârziase niţel: "Eram curios cum mai sunt mizilicurile acasă, am
luat câte o sută de grame din mai multe feluri. Ştiţi, eu am fost mezelar în
tinereţe...".
Apoi s-a scuzat că merge în camera de oaspeţi să se schimbe de tricou, dar în ochi i se citea pofta de a gusta afumăturile. A revenit în salon lăsând în urmă un discret iz de usturoi. Îşi pregătise stomacul pentru un lung interviu. Subiectul: viaţa lui Mircea Crişan, pentru Ediţia de Colecţie pe care intenţionam să i-o dedicăm.
În cinci ore, şi-a feliat existenţa, mărturisindu-mi lucruri personale şi secrete până atunci. Aşa am aflat că, pe lângă Theodor, mai are un băiat, Simon - "din floricele", cum tatăl însuşi ne-a recunoscut. Am vrut un interviu, dar Mircea Crişan mi-a oferit un spectacol, ilustrându-şi răspunsurile cu scenete şi poante. De doi ani ţin acest interviu - genul de "marfă" care "arde" - în sertar.
A venit vremea să iasă în lume. Poate că acum, mai mult decât în anii trecuţi, avem nevoie să râdem. Oare cum ar comenta Crişan criza?!
Apoi s-a scuzat că merge în camera de oaspeţi să se schimbe de tricou, dar în ochi i se citea pofta de a gusta afumăturile. A revenit în salon lăsând în urmă un discret iz de usturoi. Îşi pregătise stomacul pentru un lung interviu. Subiectul: viaţa lui Mircea Crişan, pentru Ediţia de Colecţie pe care intenţionam să i-o dedicăm.
În cinci ore, şi-a feliat existenţa, mărturisindu-mi lucruri personale şi secrete până atunci. Aşa am aflat că, pe lângă Theodor, mai are un băiat, Simon - "din floricele", cum tatăl însuşi ne-a recunoscut. Am vrut un interviu, dar Mircea Crişan mi-a oferit un spectacol, ilustrându-şi răspunsurile cu scenete şi poante. De doi ani ţin acest interviu - genul de "marfă" care "arde" - în sertar.
A venit vremea să iasă în lume. Poate că acum, mai mult decât în anii trecuţi, avem nevoie să râdem. Oare cum ar comenta Crişan criza?!
de Dana Cobuz
29/06/2009
29/06/2009
Negustor de zâmbete
Cine-ar fi bănuit că băieţelul născut în tren, într-o noapte
de august a lui 1924, urma să marcheze pentru totdeauna umorul românesc? Mai
multe identităţi, un singur om, acelaşi "mecanism" viu care te face,
doar din două vorbe, să plângi cu lacrimi.
Unicul şi inimitabilul -
mai ales că la viaţa lui a imitat mai toate lighioanele pământului, patrupede
anonime sau bipede celebre - este comicul român Mircea Crişan, născut Mauriciu
Kraus şi cunoscut în showbizul german sub numele de Mircea Krishan. Am avut
plăcerea de a auzi de la "sursă" povestea vieţii umoristului într-o
după-amiază de aprilie a lui 2007, după ce Mircea Crişan primise Premiul
special pentru teatru de revistă.
DOUĂ ANIVERSĂRI. În noaptea
de 8 spre 9 august 1924, într-un tren care străbătea Maramureşul, a văzut
lumina... lunii un băieţel care a primit numele Mauriciu. După cum mărturisea
Mircea Crişan mulţi ani mai târziu, îşi serbează chiar două zile de naştere: pe
8 august, fiindcă atunci "l-a adus barza", şi pe 9 august, deoarece
atunci a fost declarat la Starea Civilă ca nou-născut.
Moştenitorul familiei Kraus şi-a urmat
părinţii, de voie, de nevoie, de-a lungul şi de-a latul ţării, căci oamenii
erau un fel de negustori ambulanţi.
COPIL DE BÂLCI. "Mergeam
din bâlci în bâlci, fiindcă părinţii mei aveau o tarabă cu jocuri - tras la
ţintă, roată (ruletă) cu premii, cum se văd şi astăzi în parcurile de
distracţii. Practic am crescut ca
asistent al lor, nici n-aveam de ales. Pe la 5-6 ani l-am alungat pe tata de
lângă ruletă, spunându-i că mă ocup eu de clienţi. Ştiam deja să socotesc banii
şi restul pe care trebuia să-l dau.
Ba, mai mult, învăţasem un truc prin care dădeam rest mai puţine monede
decât trebuia, dar oamenii nu-şi dădeau seama, fiindcă le număram bănuţii în
palmă! Uite-aşa făceam!", mi-a spus Mircea Crişan, care m-a pus să-mi
golesc buzunarele de mărunţiş pentru o mică demonstraţie. Cum-necum, din opt
monede pe care mi le-a numărat în palmă, m-am trezit că am doar patru bănuţi...
Bâlciurile şi iarmaroacele nu l-au învăţat pe Mauriciu Kraus doar să facă
un ban în plus. I-au pus meseria ... în piept! Mi-a explicat chiar dumnealui
cum s-a întâmplat asta: "Ştiţi ce balamuc, ce gălăgie e în târguri. Ca să
ai clienţi tot timpul, trebuie să-i chemi, să-ţi strigi marfa cât te ţin
bojocii. Habar n-aveam să scriu când făcusem deja plămânii mari de la atâta
strigat «hai la roatăăăă!».
Adevărul e că asta m-a ajutat mai târziu enorm. Capacitatea pulmonară mare
mi-a permis să spun multe cuvinte pe o singură respiraţie şi să scot felurite
sunete, imitând zgomotele din jurul meu".
MESERIE. Ce
naşte din pisică, şoareci mănâncă, spune o vorbă românească. Din părinţi
comercianţi nu putea ieşi decât un fiu negustor. După majorat, Mircea Crişan (renunţase
deja la evreiescul Mauriciu Kraus) s-a angajat ca vânzător de mezeluri. Cam tot
pe-atunci, a intrat, mai mult figurant decât actor, la Teatrul Baraşeum, în
piesa "Lozul cel mare" de Shalom Aleihem, în care, culmea, juca
rolul... măcelarului!
Şi totuşi, ce naşte din negustor poate ajunge actor: cursurile
Conservatorului de Artă Dramatică (clasa Maria Filotti) urmate între 1944 şi
1946 i-au dat lui Mircea Crişan ştiinţa de a face oamenii să râdă. Ceea ce a şi făcut, de atunci înainte.
Lume, lumeeeee, hai la Mircea Crişaaaan!
Actor român, actor german
De la debutul în teatru şi până la plecarea din România, în 1967, Mircea Crişan a jucat la Teatrul Baraşeum, Teatrul Savoy, Teatrul Armatei şi la Estradă. Revistele muzicale erau de succes garantat cu Mircea Crişan în distribuţie. Anii '60 au fost foarte prolifici pentru comedian în ceea ce priveşte scheciurile radiofonice şi de televiziune.
De la debutul în teatru şi până la plecarea din România, în 1967, Mircea Crişan a jucat la Teatrul Baraşeum, Teatrul Savoy, Teatrul Armatei şi la Estradă. Revistele muzicale erau de succes garantat cu Mircea Crişan în distribuţie. Anii '60 au fost foarte prolifici pentru comedian în ceea ce priveşte scheciurile radiofonice şi de televiziune.
În 1967, la sfârşitul unui turneu la
Paris, Mircea Crişan rămâne în străinătate şi, după contracte în Israel şi Franţa,
îşi asumă riscul de a face actorie în limba germană. Umoristul se bucură şi în
străinătate de un succes la fel de mare precum cel avut în ţara
natală, doar că, pe lângă comedie, învaţă şi interpretează zeci de roluri de
dramă, operetă, musical şi apare chiar în pelicule cinematografice. La televiziunea germană, a apărut în peste
60 de filme şi 90 de show-uri. UNITER i-a oferit Premiul special pentru teatru
de revistă în 2007.
Atelierul de umor
Când s-au cunoscut erau amândoi foarte tineri. Mircea Crişan
obişnuia să spună: "Eu am crescut împreună cu Alexandru Andy. El în
înălţime, iar eu mai mult în lăţime".
Andy lucra la revista
Cortina când a fost trimis să-i ia un interviu lui Mircea Crişan, un actor
aflat la începutul carierei care se bucura de succes. "Mi-a răspuns la
întrebări cu o mulţime de bancuri. La sfârşit mi-a spus că se grăbeşte, că până
a doua zi trebuia să dea un moment vesel pentru radio.
Era foarte îngrijorat că nu avea nici o idee. Eu tocmai adunam schiţe umoristice scrise de mine cu gândul de a le publica într-un volum. L-am întrebat dacă l-ar interesa un material. Aveam manuscrisele la redacţie, am luat o schiţă, i-am citit-o şi i-a plăcut. În prima duminică am auzit la radio: «aţi ascultat un moment vesel de Mircea Crişan şi Alexandru Andy»".
Era foarte îngrijorat că nu avea nici o idee. Eu tocmai adunam schiţe umoristice scrise de mine cu gândul de a le publica într-un volum. L-am întrebat dacă l-ar interesa un material. Aveam manuscrisele la redacţie, am luat o schiţă, i-am citit-o şi i-a plăcut. În prima duminică am auzit la radio: «aţi ascultat un moment vesel de Mircea Crişan şi Alexandru Andy»".
Acesta a fost începutul unei colaborări fructuoase care a durat multe
decenii. "După vreo 20 de ani, ni s-a alăturat şi Radu Stănescu. Ne adunam
în fiecare zi în atelierul meu, povesteşte Andy. Aveam program precum
funcţionarii. De la ora 9:00 până la amiază se muncea cu sârg."
ATLETUL! Mircea
Crişan apărea şi pe afişele circului. "Era singurul loc unde se putea
câştiga un ban în plus. Jucau la circ Radu Beligan, Vasile Birlic, Maria
Tănase... Crişan s-a gândit să scriem materiale special pentru circ - îşi
aminteşte Andy. Aşa am început să scriem spectacole întregi pentru circ.
Îmi aduc aminte de primul an în care Mircea era omul cu muşchii de oţel
care îndoaie şina de cale ferată, potcoave de cai morţi. Trebuia să fie
îmbrăcat în pantaloni scurţi şi într-un maieu. A venit la premieră cu nişte chiloţi de baie din
lână. Şi începe Mircea: «Eu sunt atletul Mitică!». Pentru a fi mai veridic, îşi
suge burta şi îşi umflă muşchii! Lumea râdea isterică. Singurul care nu râdea
eram eu!
Lui Mircea îi ieşise... ceva din chiloţi... Când şi-a dat seama ce se întâmplase a zis: «Ei,
s-a văzut atletul!»". În lojă bineînţeles că era prezent şi ministrul
Culturii de pe atunci, Constanţa Crăciun, o tovarăşă serioasă şi foarte severă.
"În pauză, mă duc să o întreb dacă i-a plăcut spectacolul - spune Andy. Ea
a vrut să vorbească cu tovarăşul Crişan. Am mers la el în cabină şi îl vedem cu
o faţă căzută, tristă. Tovarăşa a început să-l încurajeze: «Lasă, tovarăşe, se
mai întâmplă şi neplăceri». Crişan îi răspunde: «Lăsaţi, ştiu eu că
dumneavoastră, de la minister, ceea ce nu vă place tăiaţi!»"
Un mare actor şi autor dramatic austriac din secolul trecut, Johann Nestroy
decreta că un actor comic ca să stârnească râsul trebuie neapărat să fie sau
lung şi slab sau mic şi gras sau talentat. "În cazul lui Crişan, fiind şi
gras, şi talentat, bineînţeles că hohotele de râs pe care le cucerea la fiecare
apariţie erau duble!" - încheie textierul.
Plata în conserve
"Erau la modă şi echipele culturale. Toate instituţiile aveau asemenea echipe - îşi aminteşte Alexandru Andy. Fabrica de mezeluri, de dulciuri, toate aveau echipe culturale. Fiecare director voia să câştige". Actorii erau aleşi din rândul angajaţilor fiecărei întreprinderi. Pentru ca actul artistic să aibă o oarecare valoare se apela uneori la autori profesionişti de texte umoristice.
"Erau la modă şi echipele culturale. Toate instituţiile aveau asemenea echipe - îşi aminteşte Alexandru Andy. Fabrica de mezeluri, de dulciuri, toate aveau echipe culturale. Fiecare director voia să câştige". Actorii erau aleşi din rândul angajaţilor fiecărei întreprinderi. Pentru ca actul artistic să aibă o oarecare valoare se apela uneori la autori profesionişti de texte umoristice.
"Am scris şi noi pentru o fabrică de conserve. Am vorbit cu
directorul, ne-a explicat cam ce trebuia criticat, slăvit. Însă când a venit
vorba despre plată, ni s-a spus că nu există buget pentru aşa ceva. Crişan nu
s-a lăsat şi l-a întrebat pe director: «Dar conserve n-aveţi? Păi plătiţi-ne în
conserve, dacă buget nu e! Să-mi umpleţi portbagajul».
Omul a fost de acord şi a dat comandă să i se îndeplinească dorinţa lui
Mircea. Numai că acesta şi-a scos tăblia care despărţea portbagajul de restul
maşinii. Şi toată magazia a fost golită în maşina lui. Cred că vreo cinci ani
am mâncat din conservele acelea".
de Dana Andronie
29/06/2009
29/06/2009
Omul cu 100 de idei pe oră
Regimul comunist se folosea de Mircea Crişan şi glumiţele
lui contra orânduirii pentru a le arăta străinilor că în România oamenii se
bucură de libertate de exprimare. Pe de altă parte, românii se îndemnau unul pe
altul "Du-te să-l vezi pe Crişan până nu-l arestează!"
Am stat de vorbă pe
îndelete cu Mircea Crişan într-o după-amiază caldă de primăvară a lui 2007,
după ce tocmai primise Premiul special UNITER la secţiunea Teatru de revistă. Cu bucurie, actorul ne-a povestit lucruri
mai mult sau mai puţin ştiute din viaţa lui.
† Cât de mult mai glumiţi azi?
Nu mai glumesc, din asta trăiesc! Era gluma aia tâmpită cu unul care o viola pe una:
"Stai măi, că numa' glumesc", zice el. "Scoate gluma, că-mi ies ochii!", replică ea.
"Stai măi, că numa' glumesc", zice el. "Scoate gluma, că-mi ies ochii!", replică ea.
N-am avut această ocazie. Pe vremuri era cu totul altceva. Renumele meu era
că am reuşit să introduc probleme politice fără să mă lege. Am reuşit, împreună
cu Alexandru Andy, colaboratorul meu, să ne strecurăm fără să pună mâna pe noi.
Secretul este că subliniam mult cu mimica.
De pildă, era un scheci: sâmbăta, toată lumea se ducea la fotbal şi toţi
căutau să-şi ia liber de la serviciu. Eu, că sâmbătă mă duc să-l înmormântez pe
tata mare. Auleo, Ionescu o spune pe asta înaintea mea. Mai bine zic că trebuie
să mă duc la o nuntă. Un'te duci, Georgescule? Păi, am o nuntă. Auleo, n-o mai
pot spune nici pe asta. Mai bine
zic că m-a chemat la procuratură. La procuratură, te cheamă??? Lumea îngheţa!
La procuratură te umflă, nu te cheamă. Eu nu mai spuneam nimic, dar publicul
înnebunea...
† Cum de permitea regimul astfel de glumiţe?
Cu timpul, am fost patru puncte în Europa care am reuşit să devenim
"instituţii oficiale": eu în România, Arkadie Raikin în Rusia, Trânka
la Varşovia şi un teatru din Ungaria. Străinii care veneau la noi remarcau întotdeauna nivelul de cenzură.
"Cum?", ziceau tovarăşii. "Vino să vezi ce spune Crişan!"
Ăsta a fost momentul meu de succes, cariera mea de bombă, când era mai greu
pentru toţi.
Ajunseseră să aibă nevoie de mine ca să
poată replica:
"La noi e libertate!". Lumea de rând spunea: "Du-te să-l vezi, până nu-l arestează!".
"La noi e libertate!". Lumea de rând spunea: "Du-te să-l vezi, până nu-l arestează!".
† Ce v-a determinat să
părăsiţi vaporul numit România?
Întotdeauna am ştiut când să părăsesc un
loc. Nu mi-ar fi trecut prin cap niciodată să plec din România, dacă nu s-ar fi
întâmplat anumite chestii. În 1965 am fost în turneu la Paris
şi m-am întors în ţară bine mersi. În 1966 am
fost în Berlinul de Est, cu tot Teatrul de Estradă, şi am jucat o stagiune
întreagă în incinta Circului Palladium.
Eu eram prezentator. Nişte oameni de la
cel mai important teatru de satiră din Berlinul de Vest m-au văzut şi m-au luat
la o discuţie, dacă nu vreau să joc şi la ei o stagiune. Pentru mine, oferta asta a însemnat o mare cinste.
Am venit foarte fericit la Bucureşti, crezând că e o mare cinste şi pentru
România. N-a fost aşa, cererea a fost refuzată, pentru că ar fi trebuit să plec
singur.
Dar în anul următor, când am plecat din nou în Franţa, cu toată trupa, am
rămas acolo, în ciuda "codiţelor" care citeau ziarul în holul
hotelului. Prostia lor, aşa pierdeau oamenii. Dacă mi-ar fi dat libertatea de a
onora acel contract, şi astăzi m-ar fi avut în ţară. Erau o grămadă de ovrei
care aveau rude în America, şi peste tot în lume, şi care ar fi trimis dolari
cu duiumul.
Dar regimul Ceauşescu a hotărât ca pentru un dolar să dea şase lei, cu care
nu puteai cumpăra mai nimic. Aşa că nimeni n-a mai trimis dolari în România. În
alte ţări din vecinătate se putea. La cehi, unde am jucat opt luni împreună cu
fosta mea nevastă, care era cântăreaţă, am jucat în baruri.
În schimb, la ruşi, orice local se închidea la ora 10:00 seara. Parcă şi
acum văd ceasul cel mare de pe perete, la care trăgeau cu ochiul ruşii care
cântau. La 10:00 punct încetau "zgomotul", chiar dacă piesa era la
jumătate. Pe urmă a venit o "mare libertate", într-o singură cafenea
din Moscova, programul s-a prelungit până la 11:00 noaptea!
Cumpărături pentru distragerea
atenţiei
† Refaceţi filmul plecării...
† Refaceţi filmul plecării...
Am jucat cele trei luni de contract la Olympia, mi-am făcut toată treaba,
după cum era programat. În ultima zi care ne rămăsese liberă, pentru
cumpărături, am plecat din hotel în pantofi, fără ciorapi, pantaloni, cămaşă şi
cu paşaportul şi ceva mărunţiş în buzunar.
Altfel, securiştii care ne însoţeau deveneau bănuitori. Era vară, în iunie.
La Paris, toţi aveam acelaşi salariu: şi eu, şi ultimul maşinist, şi femeia de
serviciu, şi cabiniera, şi Stela Popescu încasam 35 de franci pe zi, adică 7
dolari. Banii ăştia ne ajungeau doar de mâncare. Dar nu asta m-a enervat, ci
faptul că fusesem chemat la cel mai iubit teatru de satiră nemţesc şi n-am fost
lăsat să onorez un contract de un an.
Cei din Israel, când au aflat că
am rămas în Franţa, au venit şi mi-au oferit un contract de 30.000 de dolari.
Adică leafa pe care o aveam eu la Paris pe 15 ani, pentru doar 36 de zile de
jucat un spectacol. A venit şi Noel Bernard de la Europa Liberă şi mi-a dat
5.000 de dolari ca să fac patru emisiuni.† N-aţi anunţat nici un coleg despre intenţia dumneavoastră?
Mi-era coleg de cameră Horia Căciulescu, care a fost împuşcat în modul cel mai stupid de un soldat la Revoluţie. El era membru de partid. "Mai cumpără câte ceva, că mă-ntreabă ăştia:
«Ăla nu cumpără nimic?»". Cumpărăturile pentru acasă erau semn că n-ai nici o intenţie să rămâi pe-acolo.
De Iordan am cumpărat pentru nevastă-mea un geamantan de prostii şi i l-am dat secretarului de partid care ne însoţea: "Ăsta-i pentru Magda, amanta mea, da' ţine-l tu, te rog, să nu-l vadă nevastă-mea, Sarica, la aeroport, că-l înhaţă". Şi el: "Nici o problemă, dom'le! Te acopăr eu".
Pe de altă parte, s-or fi gândit că eram prea bătrân, la 43 de ani, cu nevastă şi copil în ţară, să mai îndrăznesc să rămân în străinătate. Altfel, n-a ştiut nimeni nimic. Nici Horia măcar, el doar mă sfătuia să nu bat la ochi, dar n-a bănuit nici o secundă care era intenţia mea.
Traseul unui "fugar"
† Unde v-aţi dus după evadarea din hotel?
Eram prieten cu un cârciumar de pe Rue Comartin, care îmi spusese că pot rămâne la el. Era nebun de legat, îmi zicea că e de la Securitate, mă punea să-l pipăi la spate, că are pistolul sub haină. După aceea mi-a arătat că «pistolul» lui era o chestie care ţine hernia. Dilimanul ăsta m-a ajutat! Câteva zile am stat la el, apoi au venit ăia din Israel şi mi-au oferit contractul de care v-am spus. După Războiul de şase zile, am făcut turneu în tot Israelul.
† Care v-a fost traseul ulterior?
M-am întors pentru o vreme în Franţa. Atunci am făcut renumitul reportaj de la Olimpiada de la Grenoble, din 1968. Împreună cu Nicu Munteanu, care era reporter sportiv. Eu am făcut momentele umoristice, care în România au avut un succes nebun. După ani de zile, Flamaropol, care era antrenor de fotbal şi de sporturi de iarnă, a venit la mine să-mi spună că, din cauza unuia din acele scheciuri, a avut necazuri cu comuniştii. Eu spuneam despre el că mi-a fost antrenor de sport şi el m-a învăţat cum să fug ca să pot să respir.
Era doar un banc, dar securiştii l-au interpretat ca şi cum Flamaropol m-ar fi îndemnat să rămân în străinătate. La Grenoble s-a remarcat un mare campion la schi, Jean Claude Killy. Eu vorbeam despre el, dar toţi au înţeles că la Ceauşescu mă refer: "Acest Jean-Claude Killy, care le ştie pe toate... Salturi, face salturi; sărituri, face sărituri; viteză, nimeni nu-l întrece; el ştie tot; toată lumea îl întreabă pe el". Am făcut apoi câteva spectacole de carnaval la Köln şi m-a luat sub aripa lui Rudy Carell, mare showman olandez.
Cu el am fost şase ani în toate emisiunile de televiziune. Ulterior, o mare actriţă, Gisela Schlüter, m-a luat în emisiunile ei timp de 11 ani. Era o figură de femeie, m-a căutat în farmacie la nevastă-mea ca să dea de mine.
† Deci aţi avut ceva noroc...
Nu-i vorba doar de noroc. M-au văzut ce pot, de aceea m-au ales. În cartea lui, Rudy spunea despre mine: "Mircea Crişan, care are 100 de idei pe oră".
Reîntregirea familiei
† Dar Securitatea nu v-a căutat şi-n gaură de şarpe?
Păi, vreme de trei-patru luni, cât am stat în Israel, Securitatea n-avea ce căuta acolo. Mă combinasem cu o regizoare, Tereza, am locuit o vreme la ea şi împreună am venit în Germania, la Köln. Săptămânal, făceam o pastilă umoristică la Deutsche Welle, dar la modul elegant, nu în stilul grosolan al Europei Libere. Ce-i drept, mi-a fost frică pentru familia mea rămasă în ţară, în special pentru mama.
Fosta mea nevastă, Sorina Dan, avea prieteni la Securitate şi am aflat pe urmă că a trăit cu unul dintre marii şefi ai Securităţii. Când am rămas afară, eram căsătoriţi şi aveam un băiat, Theodor, care acum, (n.r. - în 2007) are 51 de ani, este doctor, are cabinet în Dusseldorf, este căsătorit şi tată a doi copii.
Pe fiul meu l-am scos din ţară cu ajutorul nevestei mele, apoi am reuşit să-l dau la şcoli bune. Pentru acest lucru, Sorinei îi dau şi acum 1.000 de euro pe lună şi i-am dat o casă în Köln. Înainte să-l aducă pe băiat, nevastă-mea a reuşit să vină la Köln.
"A zis tovarăşul Staicu să te întorci, că nu ţi se întâmplă nimic." "Chiar dacă n-aş păţi nimic, nu mă întorc! Ce, să devin bătaia de joc a tuturor? Să ling acolo unde m-am c...? Nici nu-i nevoie să-mi facă securiştii ceva, că-mi face poporul, îmi întoarce fundul. Ar fi o dezamăgire, aş trăda întregul popor român."
Ştiam că aş fi fost un om mort din punct de vedere al meseriei, dacă m-aş fi întors atunci în România. Dar ea, trăind cu unul dintre marii şefi ai Securităţii, a vrut să demonstreze că mă poate aduce în ţară.
"Ăla cu Chevroletul"
† Mai aveţi copii?
Mai am. Unul, din floricele, tot băiat. L-am recunoscut. Şi el e în Germania. Mama lui e o nemţoaică.
† Cum îl cheamă?
Simon, după prenumele tatălui meu, şi Lentz, numele de familie al maică-sii.
† Ce meserie are?
Ei, meserie! Aşteaptă să mor eu! E un leneş. Şi maică-sa era o leneşă. Mi-e scârbă. Eu am muncit toată viaţa mea. Seara jucam şi dimineaţa, cu Andy şi cu Stănescu, eram ca funcţionarii, scriam texte umoristice de la 9:00 la 13:00.
† Când v-aţi căsătorit prima oară?
N-a fost un amor nebun. Sorina era o tipă foarte puternică, micuţă, drăguţă. Când am mers în Israel, toată lumea sărea pe ea că e Liz Taylor incognito. Arăta bine. Avea şi un fel de a cânta cu mult temperament, făcea multă gălăgie. Muzică proastă, dar avea oarecare succes. M-am gândit că putem lucra bine împreună. Dar era atât de puturoasă!
Juca cărţi... putea să joace cărţi dimineaţa, la prânz şi seara. Într-adevăr, o vreme am făcut echipă bună. După ce am mers în Bulgaria, am câştigat nişte bani din care am cumpărat un Chevrolet pe care l-am adus în România. Apropo de asta, când a venit Hruşciov la noi, nu-mi ştia numele, l-a chemat pe "ăla cu Chevroletul".
Într-o seară, jucam la vreo 60 de kilometri de Bucureşti, şi era pe la sfârşitul spectacolului când m-au arestat. Era iarnă. Am fost pur şi simplu luat pe sus, băgat într-o Skodă militară, acoperită cu pânză şi adus la Bucureşti.
Am îngheţat tot drumul de frig, dar şi de frică. Ce se întâmplase? La Bucureşti venise în vizită unul dintre cei mai importanţi membri de partid din URSS. Hruşciov îi recomandase omului să-l vadă pe ăla care face "Tribunalul câinilor". Personajul nostru a fost dus la Operă şi, plictisit, a cerut să-i fie adus "ăla cu tribunalul", adică pe mine.
Executanţii au înţeles "umflaţi-l pe Crişan". De aia am fost adus cu forţa. Am ajuns după 12:00 noaptea. Ministrul Culturii a spus că mai bine să-mi fac numărul a doua zi, când invitatul avea să ia masa cu vreo şase indivizi importanţi de la noi. M-am dus la masă, am mâncat cu ei, rusul a crezut că sunt cine ştie ce personaj important politic şi abia la sfârşit a aflat că sunt umoristul.
† Dar pe Hruşciov cum l-aţi cunoscut?
La o aniversare a lui s-a făcut program artistic. Au fost chemaţi mai mulţi artişti din ţările vecine şi prietene, precum şi din URSS. Atunci am jucat "Tribunalul Câinilor". Am făcut mai multe scheciuri, dar ăsta i-a plăcut teribil.
Se spunea că în Uniunea Sovietică există trei tipuri de cetăţeni: unii care au fost în închisoare, unii care sunt în închisoare şi unii care vor fi în închisoare. Pe asta se baza Tribunalul Câinilor. Mircea Crişan ne face o demonstraţie "lătrătoare" a unui proces cu patrupede cărora li se dau intonaţii de avocat, procuror, grefier, judecător, aprod, acuzat... Acest număr a avut succes pretutindeni, dar în Rusia cu deosebire.
de Dana Cobuz
29/06/2009
29/06/2009
"Am avut o viaţă iute"
26 de ani i-a
fost soţie. Au avut de împărţit o scenă şi cam atât. Au fost la bine şi la greu
doar în meseria de artist.
O doamnă şic, îmbrăcată într-o rochie de dantelă
neagră, coboară sprinten dintr-o maşină cu număr de Germania. Locul de
întâlnire: Casa Vernescu. Vine uşor zâmbind spre mine, dându-mi de înţeles că
ea este Sarica Kraus - fosta soţie a lui Mircea Crişan. Faţa mea surprinsă o
face pe doamna Kraus (sau pe Sorina Dan, după numele de scenă) să-şi accentueze
zâmbetul.
Îi făcusem o zi fericită! Avea o întâlnire, la care din prima secundă reuşise să impresioneze printr-o apariţie dichisită cu elixirul tinereţii. "Să vă spun ce vârstă am?" - m-a întrebat retoric. "Chiar vă rog" - i-am răspuns pe un ton complice. "80 de ani!" S-a uitat direct în ochii mei pentru a savura pe de-a-ntregul reacţia mea.
Nu ştiu ce-a făcut doamna Kraus cu anii, dar se vedea clar ce-au făcut anii cu ea. I s-au aşezat frumos pe chip, ajutând-o să fie o femeie şarmantă până la această vârstă. Am intrat în Casa Vernescu, ne-am retras la o masă şi ne-am ales "meniul" principal al discuţiei: Mircea Crişan.
Îi făcusem o zi fericită! Avea o întâlnire, la care din prima secundă reuşise să impresioneze printr-o apariţie dichisită cu elixirul tinereţii. "Să vă spun ce vârstă am?" - m-a întrebat retoric. "Chiar vă rog" - i-am răspuns pe un ton complice. "80 de ani!" S-a uitat direct în ochii mei pentru a savura pe de-a-ntregul reacţia mea.
Nu ştiu ce-a făcut doamna Kraus cu anii, dar se vedea clar ce-au făcut anii cu ea. I s-au aşezat frumos pe chip, ajutând-o să fie o femeie şarmantă până la această vârstă. Am intrat în Casa Vernescu, ne-am retras la o masă şi ne-am ales "meniul" principal al discuţiei: Mircea Crişan.
"Aveam 24 de ani când ne-am întâlnit. Eu eram cu bicicleta -, începe Sorina Dan
povestea. Atunci locuiam pe Bulevardul Republicii. Din blocul vecin a ieşit un
domn grăsuţ. Avea vreo 82 de kilograme... Era frumuşel foc. A venit la mine şi
am intrat în vorbă. Eu eram deja în teatru. La 17 ani intrasem la Teatrul
Evreiesc. În paralel am făcut şi şcoala de muzică, şi Conservatorul Astra, de
Dramă şi Comedie...
Mi-a spus că a doua zi pleacă în turneu, dar că se va întoarce peste o
lună. Şi s-a întors. Mi-a trimis şi o carte poştală care a sosit exact de ziua
mea, la 2 decembrie. M-a impresionat foarte tare... Aşa am început o relaţie
frumoasă. Am avut plăcerea să mă ceară şi de nevastă. Dar mai târziu mi-a făcut
mult rău..."
Şi au muncit ca soţ şi soţie 26 de ani. "Am divorţat acum 30 de ani. A venit
şi mi-a spus că a găsit pe cineva... Nu m-am aşteptat. M-a rugat să-l las, după 26 de ani de căsnicie. Nu
ştiu cum m-a zăpăcit, dar am zis da. Iar la zece zile după divorţ s-a
recăsătorit.
Pe Theodor - pe care l-am făcut când aveam 27 de ani - l-a crescut
guvernanta. Nu aveam timp
nici să ne certăm. Nici să ne iubim... Totuşi eu cred că l-am iubit pe Mircea.
Însă viaţa cu el a fost un calvar."
PE REPEDE ÎNAINTE. Sorina Dan a făcut o mică pauză pentru a-i dirija pe chelneri să servească
două doamne aşa cum se cuvine. "Gata, ne-ai adus de toate, acum nu ne mai deranja, la-să-ne să ne
desfăşurăm!"... După ce s-a făcut linişte, a continuat să servească felul
principal al discuţiei: viaţa cu Mircea Crişan.
"Pentru mine n-au fost o plăcere nici căsătoria, nici divorţul. Am avut o viaţă iute, totul se făcea pe
repede înainte... Mi-am trăit viaţa mult prea puţin. Mi-am dorit să fiu
măritată, să am un copil... Dar nu mi-am dorit o căsnicie urâtă... Întotdeauna
am suferit că nu am avut un bărbat al meu. Să mă iubească, să mă răsfeţe...
O dată, Mircea plecase în Polonia, la un festival de teatru. Între timp eu
încercasem să mă vopsesc blondă. Numai că mi s-a ars părul şi am fost nevoită
să mă tund scurt. Puţinul păr pe care-l mai aveam era... roz. Ajunge Mircea,
iese din aeroport, vine la mine, mă pupă şi plecăm acasă. Nu văzuse că nu mai
aveam păr în cap! Atunci trebuia să divorţez."
S-a oprit pentru câteva secunde pentru a scoate
din geantă o hârtiuţă pe care scrisese acasă câteva rânduri care şi-ar fi dorit
să fie finalul acestei poveşti. Mi le-a citit şi mi-a mulţumit. Îi respect
dorinţa şi îi las finalul: "Începe să se ridice vălul uitării de pe
imaginea unei întregi pleiade de artişti. Crişan a fost, este şi va
rămâne o istorie".Cu ce preţ!
Sorina Dan n-a ştiut că Mircea Crişan s-a hotărât să nu se mai întoarcă în ţară. "Eram la Friedrichstadt Palace cu câţiva cântăreţi străini şi cu un grup de balet feminin superb... L-am sunat la Paris şi i-am lăsat vorbă la hotel. După o oră m-a sunat şi mi-a spus să mă întorc în ţară, că mama lui e singură. În ţară să mă dau la fund şi să cer emigrarea. Şi n-am făcut nimic!
M-au dat afară de la Tănase şi a trebuit să mă descursc, căci meserie ştiam... M-am dus şi la Direcţia de Paşapoarte şi i-am întrebat ce au de gând cu mine. Nu mai aveam bani. Mircea nu-mi lăsase nimic, în afară de trei maşini în faţa casei: un Chevrolet, un Renault şi un Fiat 600. Am cerut voie să vând o maşină... Nu m-au lăsat, m-au trimis în străinătate să-i zic lui Crişan să vină înapoi, că nu-i face nimeni nimic... Mircea este un tip foarte inconştient. Făcea băşcălie şi putea să fie oricând arestat. S-a salvat cu preţul familiei!" A avut de suferit şi băiatul din cauza dezertării lui Crişan.
"A fost un şoc pentru oameni că Mircea a plecat din ţară. Theodor a fost bătut de nişte ţigani în piaţă pentru că Mircea a îndrăznit să rămână în străinătate!"
CV de comedian
Mircea Crişan a devenit actor cu diplomă după ce a absolvit, în 1946, Conservatorul de Artă Dramatică, la clasa Maria Filotti. A debutat la 19 ani în "Lozul cel mare" de Shalom Aleihem la Teatrul Baraşeum din Bucureşti. La acelaşi teatru a jucat în "Potopul" de August Strindberg. În 1946 debutează în revista "Ca la noi la nimeni", în regia lui H. Nicolaide, avân-du-i colegi de scenă pe Maria Tănase, Sephi Alşec, Beno Verea. Între 1946 şi 1957 este angajat la Teatrul Armatei, dar joacă în continuare în reviste de varietăţi montate la Teatrul Savoy şi la Teatrul de Estradă alături de N. Stroe, Gogu Trestian, Ion Antonescu-Cărăbuş, Horia Căciulescu, Zizi Şerban, Puiu Călinescu.
Nu ratează nici revistele muzicale, fiind partener de scenă cu Anda Călugăreanu, Constantin Drăghici, Margareta Pîslaru, Marina Voica şi Doina Badea. Cu Stela Popescu a interpretat scheciuri celebre, precum "Costică... dormi?" şi "Castravetele". În anii '60 apare în numeroase producţii radiofonice şi de televiziune, devenind un comic celebru în România.
de Dana Andronie
29/06/2009
29/06/2009
Premiu de excelenţă
Sursa foto: Magazinul de Muzică
Mircea Crişan era privit de studenţii la Actorie ca o
"instituţie" oficială a umorului.
Când la sărbătoarea Uniter de acum doi ani premiul
de excelenţă l-a primit comicul Mircea Crişan, am avut o ciudată bucurie. Eram
şi nu eram eu, Mircea Crişan aducându-mi în faţa ochilor o perioadă de viaţă pe
când aveam o formă incertă şi el strălucea foarte tare. Eram încântată că-l văd
şi că e în faţa mea sănătos şi vesel. M-au uimit modestia şi cuminţenia lui.
FACTOTUM. Când
eram noi foarte tineri, el era deja "folclor": se cita din el, se
povesteau întâmplările vieţii sale, cumva în continuarea fantasticului său
talent. Mircea Crişan...
Mi-aduc aminte că l-am şi văzut în "Colibri music-hall", revistă
în care era factotum, era strălucitor, râdea şi-l făcea să râdă şi pe cel mai
mohorât spectator.
Cred că era şi scenariul scris de el şi mi-i aduc aminte pe Doina Badea, pe Fărâmiţă Lambru şi pe frumoasa Mariana Bădoiu. Dacă nu mă înşel, acest spectacol a fost socotit cel mai mare succes al stagiunii 1966-1967. Mircea Crişan...
Cred că era şi scenariul scris de el şi mi-i aduc aminte pe Doina Badea, pe Fărâmiţă Lambru şi pe frumoasa Mariana Bădoiu. Dacă nu mă înşel, acest spectacol a fost socotit cel mai mare succes al stagiunii 1966-1967. Mircea Crişan...
Era un creator sintetizant. Reducea gestul, mimica, mişcarea la minimum
posibil, atenţia lui se concentra asupra ritmului sufletesc. Mişcările
sufletului lui alimentau cu endorfină (hormonul bucuriei şi al râsului)
sufletul spectatorului. Ochii
lui erau atât de vii că parcă te-nţepau. Citeai în ochii lui TOT.
De aceea comicul lui era atât de clar şi parcă purifica. Aşa cum l-am
recepţionat eu ca "adolescentă firoscoasă şi dăşteaptă" cred că
talentul lui comic avea o culoare intelectuală. Cuvântul era extrem de important. Cred că era
superior prin felul în care oficia pe scenă tuturor comicilor pe care i-am
văzut şi care erau extrem de talentaţi. Dar pe Mircea Crişan nu-l interesa
performanţa, nu alerga după ea, cred că performanţa alerga după el. Aşa se
explică de ce are succes şi-n ziua de astăzi.
Din întâmplare, Rica Segal, venită proaspăt din Israel, îmi spune:
"L-am văzut la Toronto. Era gras. Era îmbrăcat în pantaloni scurţi de
copil. În spielhosen cu floricele. Sala era plină ochi. Nu mi-am imaginat că
vor fi atâţia amatori. Era în anii 1983-1984. În Toronto era o mare comunitate
de români, care-l aşteptau ca pe Mesia. A avut un succes fabulos. Cred că pentru că avea acea formaţie clasică a
lui.
Era pus la punct cu toată politica lumii şi o comenta într-un fel unic.
Făcea totul. Eu mă aşteptam să fie foarte bătrân şi să nu se poată mişca. Dar era la fel de dinamic ca-n tinereţea
lui, când eu eram copil. Eu aveam acum vreo 40 de ani şi el cam tot aşa, deşi
vârsta lui biologică era aproape dublă!".
ACTOR-VRĂJITOR. Mi-l mai aduc aminte pe Mircea Crişan pe când eram studentă, la un
spectacol ce avea loc la Sala Palatului. Era un spectacol special cu Arkadie
Raikin - comic rus. Mircea Crişan trebuia să traducă într-un fel artistic
"poantele" celebrului comic rus.
O fi fost bun Raikin, desigur, dar eu îl ţin minte pe Mircea Crişan şi inteligenţa comediei sale. Era un actor-vrăjitor care fermeca publicul de orice vârstă. Avea o fantezie debordantă, se spune.
O fi fost bun Raikin, desigur, dar eu îl ţin minte pe Mircea Crişan şi inteligenţa comediei sale. Era un actor-vrăjitor care fermeca publicul de orice vârstă. Avea o fantezie debordantă, se spune.
Regizorul Vasile Manta de la Radio România spune că era cel mai mare
imitator pe care l-a întâlnit în viaţa sa. Imita cu o bucurie de nedescris
furtuna, mierla, purcelul, haita de lupi iarna, uşa care scârţâie, geamul care
se sparge, copilul mic care plânge, care gângureşte, cucul, maimuţa, avionul...
Când eram studenţi, cineva povestea că Mircea Crişan îşi oprise maşina
(avea maşină) în faţa Facultăţii de Arhitectură. Studenţii se buluceau la
fereastră să-l vadă: oricând era un spectacol. Unul mai îndrăzneţ i-a strigat
"Butoiule!", şi el, deloc nervos, deloc supărat, amuzat chiar,
încântat le-a răspuns cu vocea lui tărăgănată: "Mânca-mi-aţi cepul!".
O lună de zile a circulat gluma prin lumea noastră, gândind la el cu admiraţie.
Dar în vara anului 1965 a avut loc primul turneu al Teatrului Tănase la
Paris, pe scena Teatrului Olympia, pe atunci marele impresar era celebrul Bruno
Coquatrix. Au avut un succes
fulminant. Spectacolul se numea "Grand music hall de Bucharest".
Succes mare! În toamna anului 1965 acelaşi succes mare la Berlin, la Friederich
Stadt Palace, şi pe urmă la Trieste, în Italia.
ELOGII. Dacă francezii au scris în Le Nouvel Observateur
că a fost noaptea românilor, nemţii scriau în Berlinertzeitung: "Aplauzele
nenumărate ajung să facă parte integrantă din reprezentaţie", iar Il
Piccolo: "Excelent! Fantastic! Uluitor!". Mircea Crişan a avut un
succes personal atât de mare, încât asta l-a făcut să rămână în străinătate,
întâi la Paris, apoi la Berlin, unde şi-a scris numele Mircea Krishan.Când l-am văzut în Sibiu, la decernarea Premiului de Excelenţă al UNITER, era cuminte, extrem de "cu picioarele pe pământ". Nu-şi făcea iluzii că publicul îl mai adoră ca-n 1965, avea nostalgia locului tinereţii sale, dădea clasă prin cuminţenie, linişte şi modestie.
Tot regizorul Vasile Manta povesteşte că, după ce a rămas în străinătate, a venit un ordin să se ardă orice înregistrare cu Mircea Crişan. Într-un demers foarte periculos, câţiva profesionişti au salvat benzile cu marele comic. Vasile Manta a fost unul dintre ei. Trebuie să-i aducem un omagiu lui Mircea Crişan pentru pagina scrisă de el în istoria teatrului de revistă, pentru inteligenţă, eleganţă şi spiritualitate.
Un actor în exil
Cândva am citit că fericirea trebuie să fie uşoară şi să zboare ca şi inimile oamenilor, scria mai "în tinereţe" Mircea Crişan. Eu îmi leg dorinţele de baloane şi le dau drumul să zboare spre cer.
După acea plecare din România, dragostea pentru scenă a mers pe un drum foarte meandrat. Din locul lui de "stea strălucitoare", din succesul uriaş şi solid pe care-l avea în România, s-a trezit în oceanul marii concurenţe. Şi aici intervine partea lui umană, puterea artistului adevărat, cel care ştie că are o responsabilitate a talentului cu care a fost investit. S-a luptat ca o fiară pentru locul lui pe scenă şi-n inima publicului.
Când l-a găsit regizorul Kay Pollack, şi el venit din altă ţară, din Suedia, dădea audiţii, cânta cu orice prilej pentru a-şi găsi locul. A fost un noroc întâlnirea cu regizorul suedez. A dat o probă pentru un rol pe care mai erau 25 de concurenţi. "Am avut noroc că arătam exact aşa cum îşi închipuise regizorul că trebuie să arate personajul. Dar am fost şi cel mai bun. Şi faptul că nu stăpâneam încă bine limba germană nu l-a dezamăgit pe regizorul suedez. Era vorba despre «neutralitatea lingvistică»."
A făcut nenumărate one-man-showuri, a făcut televiziune, a făcut film, a jucat teatru. Fişa personajelor este impresionantă. A fost Tevje în "Scripcarul de pe acoperiş" de Shalom Aleihem - musical - ce greu trebuie să-i fi fost! Dar a fost şi Sancho Panza în "Omul de la Mancha" - tot musical, dar a fost şi Doolittle, tatăl Elizei din "My Fair Lady". Să adaug că a cântat şi-n operete de Lehar şi Johann Strauss şi-n comedii de mare succes semnate nici mai mult, nici mai puţin de celebrii Neil Simon sau Ephraim Kishon, G. B. Shaw sau Jaroslav Hasek.
Mă întreb, dacă rămânea în România, ar mai fi jucat asemenea roluri? Nu mai vorbesc despre rolurile de dramă din Berthold Brecht. Un important jurnalist spune despre el: "Joacă inimos şi însufleţit, de un optimism de neînţeles căruia îi conferă un raţionament subversiv".
Talentul ieşit din comun, viaţa complicată, supravieţuirea, generozitatea îl făceau să joace pe scenă ca şi cum ştia un secret pe care ceilalţi oameni nu-l cunoşteau. Poate de asta prin instinct, publicul se lega de puterea pe care i-o transmitea Mircea Crişan, fie că era public din România, Israel, Franţa sau Germania.
Poate de aceea şi-n ziua de azi cronicile încep cu "o prestaţie extraordinară", cuvântul "extraordinar" nu lipseşte din scriitura niciunui cronicar.
de Rodica Mandache
29/06/2009
29/06/2009
Revelionul Revoluţiei
Scenetele cu
Mircea Crişan din Revelionul 1964 au umplut programul radioului în noaptea
dintre 1989 şi 1990.
L-am întâlnit prima oară
pe Mircea Crişan în 1963, în studiourile de teatru ale Radioului. Eram
interpret copil în faţa microfonului, alături de o trupă redutabilă de copii
minune din care făceau parte Gelu Colceag, Gigi Enache, Eugen Cristea, Răzvan
Ionescu, Daniel Horhocea şi alţii.
"PROFESORUL". Silvia Chicoş l-a trimis la mine pe Mircea Crişan, care venise cu băiatul lui de 9 ani să joace şi el teatru. Marea actriţă cu vocea ei inegalabilă i-a spus maestrului că eu eram potrivit să-l iniţiez pe băiatul lui în tehnica rostirii radiofonice. A rămas acolo printre noi câteva zile, iar eu, ca o vedetă în rândul copiilor, i-am arătat cum se face. Mi-aduc aminte că i-am dat şi câteva replici în povestea muzicală "Floare Albastră", pe care tocmai o înregistram
atunci.
Mircea Crişan a fost foarte mulţumit şi mi-a dat dreptate când i-am spus că eu nu cred că băiatul va face o carieră artistică. De altfel nici nu s-a întâmplat lucrul ăsta, după câte ştiu eu.
PE VAL. Mai târziu m-am intersectat cu vedeta Mircea Crişan în culisele Sălii Radio. Participam la unul dintre vestitele spectacole de varietăţi cu public ce se ţineau periodic acolo. Eu aveam o scenetă cu N. Stroe, iar Mircea Crişan avea un monolog celebru pe vremea aceea cu "globule roşii" lipsă la inventar. În culise a dat cu ochii de mine şi m-a întrebat îngrijorat dacă intru înaintea lui.
Avea obsesia cunoscută că totdeauna copiii iau toate aplauzele. Cu siguranţă nu s-a întâmplat aşa. Era perioada când Mircea Crişan avea un succes nebun la public cu umorul lui de tip special, cu figura lui de bonom, plinuţ şi simpatic, care scotea poante suculente din orice text mai mult sau mai puţin inspirat. De altfel, în acel an a fost şi turneul Teatrului de Revistă la Paris, unde Mircea Crişan a ridicat publicul din sala Olympia în picioare, ovaţionându-l minute în şir, cu celebrul său monolog cu castravetele.
La Radio a urmat un Revelion 1964, cu scenete şi poante aproape în întregime cu Mircea Crişan. Ştiu bine lucrul ăsta, pentru că mai târziu, peste ani, în 1989, am refăcut Revelionul pregătit pentru cenzură, împreună cu colegul Manole Pavel Dan, introducând fragmente masive din acel program de Revelion cu Mircea Crişan. Era ca un omagiu adus celui care fugise din ţară în anii '60 şi pe care publicul nu-l uitase, auzindu-l ani la rând la Radio Europa Liberă.
IMITATORUL. Am să vă spun câteva cuvinte despre o altă faţetă a talentului lui Mircea Crişan. Aceea de imitator. Avea un dar special de a imita păsări, animale, coloane sonore de film. Ce să vă spun?! Era un fenomen. Mi-aduc aminte cum la o piesă de teatru aveam nevoie de o cucuvea. Colegul meu mai mare, nea Toto, cum îi spuneam noi, îmi zice: "Du-te, Vasilică, şi ia-l pe Crişan!".
Eu am rămas cu gura căscată, descoperind în fonoteca noastră de sunete zeci şi zeci de benzi cu imitaţii marca Mircea Crişan. Am aflat astfel că toate au fost ascunse de furia Securităţii care ordonase ştergerea oricărei urme a lui Mircea Crişan, fugarul şi trădătorul de ţară. Fonoteca radioului păstrează şi azi totuşi multe înregistrări cu Mircea Crişan, prin grija celor care l-au iubit şi l-au apreciat.
Tot în fonotecă se păstrează şi celebra scenetă "Costică, dormi?", jucată alături de fosta lui soţie, actriţa Sorina Dan şi reluată de-a lungul anilor de diverse cupluri de actori.
După Revoluţie, Mircea Crişan a fost o dată în România. A dat un spectacol la Sala Palatului, la care am fost. Am avut atunci o strângere de inimă. Publicul tânăr nu-l cunoştea şi parcă nu mai gusta umorul lui special. Poate a fost doar o impresie. Eu oricum îl consider pe Mircea Crişan unul dintre cei mai mari actori de comedie pe care i-a dat România.
"PROFESORUL". Silvia Chicoş l-a trimis la mine pe Mircea Crişan, care venise cu băiatul lui de 9 ani să joace şi el teatru. Marea actriţă cu vocea ei inegalabilă i-a spus maestrului că eu eram potrivit să-l iniţiez pe băiatul lui în tehnica rostirii radiofonice. A rămas acolo printre noi câteva zile, iar eu, ca o vedetă în rândul copiilor, i-am arătat cum se face. Mi-aduc aminte că i-am dat şi câteva replici în povestea muzicală "Floare Albastră", pe care tocmai o înregistram
atunci.
Mircea Crişan a fost foarte mulţumit şi mi-a dat dreptate când i-am spus că eu nu cred că băiatul va face o carieră artistică. De altfel nici nu s-a întâmplat lucrul ăsta, după câte ştiu eu.
PE VAL. Mai târziu m-am intersectat cu vedeta Mircea Crişan în culisele Sălii Radio. Participam la unul dintre vestitele spectacole de varietăţi cu public ce se ţineau periodic acolo. Eu aveam o scenetă cu N. Stroe, iar Mircea Crişan avea un monolog celebru pe vremea aceea cu "globule roşii" lipsă la inventar. În culise a dat cu ochii de mine şi m-a întrebat îngrijorat dacă intru înaintea lui.
Avea obsesia cunoscută că totdeauna copiii iau toate aplauzele. Cu siguranţă nu s-a întâmplat aşa. Era perioada când Mircea Crişan avea un succes nebun la public cu umorul lui de tip special, cu figura lui de bonom, plinuţ şi simpatic, care scotea poante suculente din orice text mai mult sau mai puţin inspirat. De altfel, în acel an a fost şi turneul Teatrului de Revistă la Paris, unde Mircea Crişan a ridicat publicul din sala Olympia în picioare, ovaţionându-l minute în şir, cu celebrul său monolog cu castravetele.
La Radio a urmat un Revelion 1964, cu scenete şi poante aproape în întregime cu Mircea Crişan. Ştiu bine lucrul ăsta, pentru că mai târziu, peste ani, în 1989, am refăcut Revelionul pregătit pentru cenzură, împreună cu colegul Manole Pavel Dan, introducând fragmente masive din acel program de Revelion cu Mircea Crişan. Era ca un omagiu adus celui care fugise din ţară în anii '60 şi pe care publicul nu-l uitase, auzindu-l ani la rând la Radio Europa Liberă.
IMITATORUL. Am să vă spun câteva cuvinte despre o altă faţetă a talentului lui Mircea Crişan. Aceea de imitator. Avea un dar special de a imita păsări, animale, coloane sonore de film. Ce să vă spun?! Era un fenomen. Mi-aduc aminte cum la o piesă de teatru aveam nevoie de o cucuvea. Colegul meu mai mare, nea Toto, cum îi spuneam noi, îmi zice: "Du-te, Vasilică, şi ia-l pe Crişan!".
Eu am rămas cu gura căscată, descoperind în fonoteca noastră de sunete zeci şi zeci de benzi cu imitaţii marca Mircea Crişan. Am aflat astfel că toate au fost ascunse de furia Securităţii care ordonase ştergerea oricărei urme a lui Mircea Crişan, fugarul şi trădătorul de ţară. Fonoteca radioului păstrează şi azi totuşi multe înregistrări cu Mircea Crişan, prin grija celor care l-au iubit şi l-au apreciat.
Tot în fonotecă se păstrează şi celebra scenetă "Costică, dormi?", jucată alături de fosta lui soţie, actriţa Sorina Dan şi reluată de-a lungul anilor de diverse cupluri de actori.
După Revoluţie, Mircea Crişan a fost o dată în România. A dat un spectacol la Sala Palatului, la care am fost. Am avut atunci o strângere de inimă. Publicul tânăr nu-l cunoştea şi parcă nu mai gusta umorul lui special. Poate a fost doar o impresie. Eu oricum îl consider pe Mircea Crişan unul dintre cei mai mari actori de comedie pe care i-a dat România.
de Vasile Manta
29/06/2009
29/06/2009
Comedie cu tâlc
Stela Popescu s-a
aflat în celebrul turneu de la Paris, când Mircea Crişan a decis să fugă din
trupă.
Artiştii au fost parteneri de scenă câţiva ani, au
jucat la Berlin şi Moscova, dar şi în două mari turnee (în '65 şi '67) care au
durat 45 de zile şi au fost susţinute la Olympia, cea mai mare sală de
spectacole din Paris.
PERSONAJ SPECIAL. "Într-o perioadă în care nu era voie să spui mare lucru, el reuşea.
Era un personaj absolut special. Mircea era de fapt un actor gen stand-up
comedy, dar nu se baza numai pe spontaneitate, ci se baza pe nişte texte foarte
bine gândite. În special monoloage, scheciuri. Scria spectacole întregi - îi
avea colaboratori pe Alexandru Andy şi Radu Stănescu, dar el era creierul.
El aranja materialul, ştia cum să spună poanta, pentru că avea o mare
experienţă în actualitate. Era un extraordinar actor de comedie, dar de comedie
cu tâlc. Nu avea pe atunci nici o concurenţă. Mai târziu a apărut Toma, apoi
s-au lansat Bibanu, Bănică. Dar el a fost primul şi a fost foarte bun.
Interesant este că le făcea aşa de bine, încât chiar şi cei care tăiau din
texte şi se opuneau genului, când le spunea Mircea, acceptau. Pentru că era
prea bine spus", îşi aminteşte Stela Popescu.
PLANUL. Se zice
că era cea mai mare vedetă de gen. De ce a ales străinătatea? "Nu i se
dădea voie să joace aşa cum şi-ar fi dorit. Altfel, nu avea nici o altă
nemulţumire. A crezut că va realiza enorm dincolo. Plecase un colaborator de-al
lui, care probabil i-a spus: «Mircea, Hollywood-ul te aşteaptă», încurajări din
acestea care nu sunt întotdeauna corecte.
Totuşi, n-a dus-o rău, a făcut treabă bună, a jucat în Germania foarte
mult, în America, făcea teatru scurt, teatru de bulevard, avea două-trei
personaje. Avea contracte prin ţările nordice şi se implicase în proiecte
culturale plătite de primării", declară distinsa actriţă.
EVADAREA. Nimeni
n-a bănuit că Mircea Crişan avea alte planuri. "Ne aflam la Paris în turneu. Eram o mână de
actori care mâncam zilnic la un restaurant care se chema Mazagran. În ultima
seară ne-am dat întâlnire acolo cu toţii. Aveam spectacolele la ora 21:00 aşa că, de
dimineaţă până seara ne plimbam. Am găsit-o doar pe soţia patronului. Părea
ciudat.
Am întrebat de ce n-a venit Mircea, ea a zis că nu ştie... bonjour, merci,
n-am bănuit nimic şi... am plecat la hotel. Mircea nu era la hotel. Când ne-am
dus la aeroport, nu era nici la aeroport. Nici când am urcat în avion nu era,
şi-atunci ne-am dat seama ce s-a întâmplat. De cu seară, el se înţelesese cu
acel colaborator care l-a îndemnat să nu se mai întoarcă în ţară. A încercat la
Paris să găsească o soluţie.
S-a dus iniţial la Coquatrix, directorul Teatrului Olympia, care era o
personalitate în Paris, făcea cele mai mari spectacole din Franţa. Acesta însă
a refuzat să-l ajute. Asta am aflat mai târziu. Au plecat în noaptea aceea în Belgia, iar noi
ne-am întors la Bucureşti. Ulterior,
s-a stabilit în Germania. Ştia bine trei limbi străine: franceza, germana şi
rusa. Pe urmă au plecat soţia lui şi copilul", povesteşte Stela Popescu.
S-au mai întâlnit după '90, când actriţa a mai avut turnee prin Germania.
În urmă cu trei ani, Mircea Crişan a primit premiul UNITER pentru întreaga
carieră. I l-a înmânat chiar Stela Popescu. Artista s-a dus special la Sibiu pentru acest eveniment.
de Catalina Iancu
29/06/2009
29/06/2009
Fineţe de peniţă japoneză
M-aţi întrebat, simplu, cine este Mircea Crişan. Doamne,
Dumnezeule!, vă răspund, este un mare COMIC!
Când mă gândesc la el îmi
dau seama că impresia lăsată este una totală, excelentă, a unui stil
irepetabil. Intra în scenă şi
începea să turuie o cascadă de anecdote. Curgea seva umorului din el într-un fel
inimitabil. Eu n-am avut onoarea de a juca cu el, dar ca spectator pot spune că
este un uriaş şi un subtil umorist. N-a făcut umor din scâlcierea limbii, ci a
dat umorului sensuri profunde.
COMENTATOR DE GENIU. El, Mircea Crişan, era un comentator al actualităţii, al vieţii politice, al curajului de a trăi. Arăta o incisivitate fantastică fără să fie rău, agresiv sau vulgar. Ştia să facă o radiografie inteligentă a socialului românesc. Fără îndoială, a fost un comentator de geniu, viu..., iar publicul îl adora pentru asta. Mă doare că acolo, în hăul Europei, s-a pierdut comentariul ironic al vieţii noastre!
Oh! Ţin minte că l-am văzut la Teatrul Ţăndărică. M-a fermecat, făcea multe personaje cu o fineţe de peniţă japoneză. Era foarte talentat în a crea personaje de basm. În Germania a avut succes jucând un Svejk teribil - avea şi datele personajului, şi umorul sănătos şi popular al lui Hasek -, dar nu şi strălucirea aceea din tinereţe, când noi aici aveam nevoie de el să ne aducă lumină! Umorul lui era un medicament, un vaccin pentru oamenii pe care-i iubea atât de mult!
AGRESIV, DAR POLITICOS. În Israel era aşteptat de cei care-l cunoscuseră în România. A apărut pe scenă şi le-a strigat: "Măi, nenorociţilor, ce faceţi voi aici? Vă luptaţi şi cu arabii, şi cu palestinienii...?". Şi i-a tot "certat" aşa, fiind extrem de bine documentat. Publicul ofta fericit în faţa acestui monument tragicomic. Agresa verbal publicul fără a fi vulgar, fără a fi grosolan şi fără răutate. Îi înjura şi asta le plăcea mult: plângeau, râdeau, aplaudau. Avea mult rafinament şi un haz fin.
AXUL OPTIC. Nu pot să nu vă povestesc o întâmplare din tinereţea noastră, din vremea în care se turnau primele comedii pentru marele ecran. Mircea Crişan avea rolul principal în "Ilie face sport", în regia lui Andrei Călăraşu. În prima zi, Mircea s-a comportat ca o vedetă plină de fiţe: "Mă filmaţi doar din unghiul ăsta", "scena asta n-o fac", "vreau asta, faceţi asta"...
Echipa era disperată de capriciile lui, până când Andrei Călăraşu a strigat către Mircea Crişan, părând de-a dreptul speriat: "Ce-ai făcut? Ai rupt axul optic! Ce ne facem? Nu mai putem filma trei zile. Trebuie să trimitem referat la Cinecita, în străinătate, să ne dea un alt ax optic!". Nimeni, inclusiv Mircea, nu a mai suflat o vorbă până s-au terminat filmările. Abia la sfârşit i s-a spus actorului că axul optic de fapt nu înseamnă nimic şi că nu i se impută nici o pagubă. Ei bine, credulitatea, naivitatea, candoarea de copil nu pot fi regăsite decât la un mare actor, aşa cum este el.
La un moment dat, întorcându-se în România, Sorina Dan, fosta soţie a lui Mircea Crişan, mi-a propus să înregistrăm câteva din scenetele lui, cu mine în "rolul principal". Am luat textele, le-am studiat, le-am învăţat, dar nu am putut niciodată să joc în rolul lui. Mi-am dat seama că interpretarea lui Mircea Crişan este mult prea personală şi că nu voi reuşi nicicând măcar să sper că o pot egala!
COMENTATOR DE GENIU. El, Mircea Crişan, era un comentator al actualităţii, al vieţii politice, al curajului de a trăi. Arăta o incisivitate fantastică fără să fie rău, agresiv sau vulgar. Ştia să facă o radiografie inteligentă a socialului românesc. Fără îndoială, a fost un comentator de geniu, viu..., iar publicul îl adora pentru asta. Mă doare că acolo, în hăul Europei, s-a pierdut comentariul ironic al vieţii noastre!
Oh! Ţin minte că l-am văzut la Teatrul Ţăndărică. M-a fermecat, făcea multe personaje cu o fineţe de peniţă japoneză. Era foarte talentat în a crea personaje de basm. În Germania a avut succes jucând un Svejk teribil - avea şi datele personajului, şi umorul sănătos şi popular al lui Hasek -, dar nu şi strălucirea aceea din tinereţe, când noi aici aveam nevoie de el să ne aducă lumină! Umorul lui era un medicament, un vaccin pentru oamenii pe care-i iubea atât de mult!
AGRESIV, DAR POLITICOS. În Israel era aşteptat de cei care-l cunoscuseră în România. A apărut pe scenă şi le-a strigat: "Măi, nenorociţilor, ce faceţi voi aici? Vă luptaţi şi cu arabii, şi cu palestinienii...?". Şi i-a tot "certat" aşa, fiind extrem de bine documentat. Publicul ofta fericit în faţa acestui monument tragicomic. Agresa verbal publicul fără a fi vulgar, fără a fi grosolan şi fără răutate. Îi înjura şi asta le plăcea mult: plângeau, râdeau, aplaudau. Avea mult rafinament şi un haz fin.
AXUL OPTIC. Nu pot să nu vă povestesc o întâmplare din tinereţea noastră, din vremea în care se turnau primele comedii pentru marele ecran. Mircea Crişan avea rolul principal în "Ilie face sport", în regia lui Andrei Călăraşu. În prima zi, Mircea s-a comportat ca o vedetă plină de fiţe: "Mă filmaţi doar din unghiul ăsta", "scena asta n-o fac", "vreau asta, faceţi asta"...
Echipa era disperată de capriciile lui, până când Andrei Călăraşu a strigat către Mircea Crişan, părând de-a dreptul speriat: "Ce-ai făcut? Ai rupt axul optic! Ce ne facem? Nu mai putem filma trei zile. Trebuie să trimitem referat la Cinecita, în străinătate, să ne dea un alt ax optic!". Nimeni, inclusiv Mircea, nu a mai suflat o vorbă până s-au terminat filmările. Abia la sfârşit i s-a spus actorului că axul optic de fapt nu înseamnă nimic şi că nu i se impută nici o pagubă. Ei bine, credulitatea, naivitatea, candoarea de copil nu pot fi regăsite decât la un mare actor, aşa cum este el.
La un moment dat, întorcându-se în România, Sorina Dan, fosta soţie a lui Mircea Crişan, mi-a propus să înregistrăm câteva din scenetele lui, cu mine în "rolul principal". Am luat textele, le-am studiat, le-am învăţat, dar nu am putut niciodată să joc în rolul lui. Mi-am dat seama că interpretarea lui Mircea Crişan este mult prea personală şi că nu voi reuşi nicicând măcar să sper că o pot egala!
de Ion Lucian
29/06/2009
29/06/2009
Iubit de ziare
Când a împlinit 80 de ani, Mircea Crişan a fost sărbătorit
de familie, colegii actori, prieteni, dar şi de ziare.
Chiar şi cu această ocazie
extrem de personală, profesionistul Mircea Crişan a găsit "ceva" să-i
facă pe oameni mai "interesaţi": "Eu îmi serbez ziua în două
zile, pentru că m-am născut într-un vagon de tren pe data de 8 august, căci
părinţii mei erau actori şi rătăceau mereu pe drumuri. M-au înregistrat că m-am
născut pe 9 august. Şi eu serbez amândouă datele. Îmi voi serba ziua de naştere
pe scenă. Ca toată viaţa mea. Acolo e locul meu".
Aşa s-a şi întâmplat: cum de ziua sa avea reprezentaţie la teatru, publicul i-a făcut poate cel mai emoţionant şi covârşitor cadou: după spectacol, 8.000 de spectatori au cântat "Mulţi ani trăiască!" şi cineva s-a gândit să-i facă o surpriză - un impresionant foc de artificii.
Aşa s-a şi întâmplat: cum de ziua sa avea reprezentaţie la teatru, publicul i-a făcut poate cel mai emoţionant şi covârşitor cadou: după spectacol, 8.000 de spectatori au cântat "Mulţi ani trăiască!" şi cineva s-a gândit să-i facă o surpriză - un impresionant foc de artificii.
Mircea Crişan este poliglot, scriu ziarele germane. El vorbeşte germană,
română, rusă, ebraică, engleză, bulgară, italiană şi cehă. Dar vorbeşte şi o
limbă extrem de specială: cea a umorului fin.
Întrebat fiind la aniversare ce-şi doreşte cel mai mult şi mai mult la
aniversarea sa de 80 de ani, Crişan a răspuns: "Să mor pe scenă!". "Cu ce performanţă vă
mândriţi?", a fost o altă curiozitate de jurnalist, căreia artistul i-a
răspuns: "Încă mai trăiesc!". Şi te întrebi atunci, cum să nu-l
iubească presa?
CRONICI. De mai
bine de 40 de ani, de când îşi face cumsecade meseria de actor prin cele
străinătăţuri, Mircea Crişan a ştiut să-şi atragă nu doar publicul, ci şi
simpatia criticilor şi a jurnaliştilor. Un lucru deloc simplu, cu atât mai mult cu cât el tot un emigrant din Est,
care vorbeşte cu accent limba germană a rămas. Şi, totuşi, teancul de cronici favorabile
creşte încontinuu.
"Mircea Krishan străluceşte în Memmingen în rolul bătrânului ursuz,
morocănos, accentul său est-european - emblema sa - potenţează excepţional
rolul maestrului Eder". "Pentru a obţine rolul managerului
dirijorului Daniel Dareus, Krishan, remarcat recent în one man show-ul său
«Siberia» şi într-un program solo, a trebuit să se impună în faţa unei
concurenţe mari.
«Regizorul suedez Kay Pollack nu cunoştea piaţa germană, de aceea a scris multor agenţii, care şi-au trimis fiecare candidaţii.»
«Regizorul suedez Kay Pollack nu cunoştea piaţa germană, de aceea a scris multor agenţii, care şi-au trimis fiecare candidaţii.»
Krishan a avut 25 de concurenţi pentru rol, regizorul ar fi fost «foarte
tipicar» şi astfel ar fi reuşit el să se impună. «Am fost cel mai bun actor. Şi
întrupam figura paternă, pe care şi-o dorea regizorul pentru rol», afirmă
Krishan.", s-a scris în presa germană.
de Dana Cobuz
Rodica Mandache
29/06/2009
Rodica Mandache
29/06/2009
SURSA: GÎNDACUL - Ziarul românilor de pretutindeni
MULŢUMESC lui ing. Radu SĂNDULESCU pentru semnalarea articolului.
MULŢUMESC lui ing. Radu SĂNDULESCU pentru semnalarea articolului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu